0
Inkoopkennis

ABC-analyse

Artikel 4 minuten maart 2017

De ABC-analyse is een techniek waarmee je leveranciers of artikelen indeelt in 3 categorieën: A, B en C. Je voert zo’n analyse uit om je leveranciersstrategie mee te bepalen en je inkoopproces te verbeteren.

De drie categorieën van de ABC-analyse

De 3 categorieën van de ABC-analyse zijn als volgt:

  • Categorie A: deze 20% van de leveranciers/artikelen vormen ca. 80% van de inkoopomzet
  • Categorie B: deze 30% van de leveranciers/artikelen vormen ca. 15% van de inkoopomzet
  • Categorie C: deze 50% van de leveranciers/artikelen vormen ca. 5% van de inkoopomzet

ABC-analyse: Pareto-diagram

De ABC-analyse berust op het Pareto-effect: 80% van het gevolg komt tot stand door 20% van de oorzaken. Dit heet ook wel de 80/20 regel. Voorbeeld: 80% van de winst komt van 20% van de klanten. Je voert de ABC-analyse uit tijdens de import van de inkoopdata. Je sorteert eerst de leveranciers op grootte. Vervolgens maak je een rij op basis van inkoopvolume per leverancier. Je telt de volumes op en trekt een streep bij 80% van het totale volume. Dit zijn de A-leveranciers. De volgende 10% zijn de B-leveranciers en de laatste 10% de C-leveranciers.

Maak een gratis Nevi account aan, log in en download de pdf met meer informatie. Ook vind je een voorbeeld uit de praktijk.


Meer weten over de ABC-analyse?

Dit kennisdocument bevindt zich in het Nevi Kennislab. Nevi Members hebben onbeperkt toegang en loggen in om de pdf te downloaden. Met een Nevi account kun je 5 artikelen bekijken. Nog geen Nevi account? Maak een Nevi account aan.

Nevi Kennislab bevat meer dan 500 documenten, 2.000 begrippen, 500 Deal! artikelen, 50 wetenschappelijke onderzoeken, Nevi Talks en ruim 100 inkooptools.