De ABC-analyse is een techniek waarmee je leveranciers of artikelen indeelt in 3 categorieën: A, B en C. Je voert zo’n analyse uit om je leveranciersstrategie mee te bepalen en je inkoopproces te verbeteren.
De 3 categorieën van de ABC-analyse zijn als volgt:
De ABC-analyse berust op het Pareto-effect: 80% van het gevolg komt tot stand door 20% van de oorzaken. Dit heet ook wel de 80/20 regel. Voorbeeld: 80% van de winst komt van 20% van de klanten. Je voert de ABC-analyse uit tijdens de import van de inkoopdata. Je sorteert eerst de leveranciers op grootte. Vervolgens maak je een rij op basis van inkoopvolume per leverancier. Je telt de volumes op en trekt een streep bij 80% van het totale volume. Dit zijn de A-leveranciers. De volgende 10% zijn de B-leveranciers en de laatste 10% de C-leveranciers.
Maak een gratis Nevi account aan, log in en download de pdf met meer informatie. Ook vind je een voorbeeld uit de praktijk.
Dit kennisdocument bevindt zich in het Nevi Kennislab. Nevi Members hebben onbeperkt toegang en loggen in om de pdf te downloaden. Met een Nevi account kun je 5 artikelen bekijken. Nog geen Nevi account? Maak een Nevi account aan.
Nevi Kennislab bevat meer dan 500 documenten, 2.000 begrippen, 500 Deal! artikelen, 50 wetenschappelijke onderzoeken, Nevi Talks en ruim 100 inkooptools.