Nevi
Winkelwagen 0
Opleidingen

Nevi Medewerker inkoop en logistiek

Is jouw inkoopfunctie operationeel of ondersteunend én wil je jouw inkoopkennis en -vaardigheden snel verbreden? Dan is de praktische Nevi-opleiding Medewerker inkoop en logistiek (MIL) iets voor jou! Tijdens de Nevi MIL opleiding:
  • krijg je inzicht in het tactische inkoopproces.
  • leer je ondersteunende operationele en logistieke inkoopactiviteiten uitvoeren.
  • maak je kennis met juridische basisaspecten.

Over deze opleiding

OPLEIDINGSDUUR
3-5 maanden 4-6 uur per week
OPLEIDINGSVORM
Blended 16 plekken beschikbaar
Erkenning
Branche erkend diploma
Prijs vanaf
€ 2.565,00 excl. btw
Ledenprijs vanaf
€ 2.308,00 excl. btw
De bovengenoemde opleidingsprijzen zijn exclusief BTW en exclusief het examengeld

Wat is Nevi MIL?

In je werk heb je, al dan niet dagelijks, te maken met inkoop en de logistieke aspecten van inkoop. Zo moet jij ervoor zorgen dat er snel en precies op tijd tegen de afgesproken hoge kwaliteit geleverd wordt. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het soepel verlopen van de operationele inkoopprocessen binnen jouw organisatie. Kortom, jouw werk staat nooit stil en biedt de nodige kansen en uitdagingen.

Wil jij graag je kennis over het inkoopvak verbreden? Met de opleiding Nevi Medewerker inkoop en logistiek leer je snel de inkoopkennis en -vaardigheden die je nodig hebt in je werk. Daarnaast leer je alles over de automatiseringssystemen die in inkoop en e-procurement gebruikt worden, en krijg je basisvaardigheden als schriftelijk rapporteren, communiceren en onderhandelen onder de knie. Zo maak je je op een praktische manier de actuele inkoopbasiskennis en competenties eigen.

Past de Nevi MIL opleiding bij jou?

  • Vervul jij een operationele inkooprol, werk je op een afdeling die is gerelateerd aan inkoop of houd jij je bezig met het afwikkelen van bestellingen?
  • Ben jij (administratief) medewerker inkoop of assistent-inkoper?

Dan is de opleiding Nevi MIL echt iets voor jou.

 



Studieprogramma Nevi MIL opleiding

De opleiding Nevi Medewerker inkoop en logistiek bestaat uit twee basismodules die allebei worden afgesloten met een digitaal Nevi MIL examen op locatie.


Basismodule 1

1 online kick-off, 2 dagen of 4 avonden

In de eerste module van Nevi MIL 1 krijg je een algemene inleiding in inkoop. Je krijgt antwoord op vragen als: wat is inkoop nu eigenlijk en waar is inkoop precies verantwoordelijk voor? Daarnaast bekijken we de structuur en de processen binnen een organisatie. Waar in dat geheel bevindt inkoop zich? Verder krijg je informatie op juridisch gebied, zodat je weet aan welke juridische spelregels je je moet houden. De volgende onderwerpen komen aan bod:

Je krijgt een inleiding op de zes fasen in het inkoopproces en de (niveaus van) inkoopactiviteiten. Vervolgens verdiep je je in de rol en plaats van de medewerker inkoop logistiek en het operationele inkoopproces.
Bij dit onderdeel van de opleiding Nevi MIL staat contracteren centraal. Hoewel jij als medewerker inkoop en logistiek meestal niet zelf contracten sluit, moet je toch weten hoe en wanneer een overeenkomst tot stand komt en met welke juridische basisbeginselen je rekening moet houden.
Hoe controleer je of een leverancier zijn verplichtingen nakomt? We behandelen het in dit onderdeel van de opleiding Nevi Medewerker inkoop en logistiek.
Je hebt de bestelling gedaan en de order en de levertijd bewaakt. En dan is het zover: de bestelling komt binnen. Welke acties zijn er in de ontvangstfase nodig? Zijn de goederen bijvoorbeeld niet beschadigd geraakt tijdens transport? Zijn ze in het juiste aantal geleverd? Is de kwaliteit in orde? En wat doe je als de leverancier zijn verplichtingen niet nakomt? In dit onderdeel krijg je antwoord op deze vragen.
De laatste fase is het bewaken van de kwaliteit. Welke keuringsmethoden kies je en tot welke kwaliteitskosten leidt dit? Daarna bespreken we de activiteiten die bij nazorg behoren. Hoe zorg je ervoor dat het inkoopproces netjes en volledig wordt afgerond? Ook komt het afhandelen van meer- en minderwerk aan bod.

Basismodule 2

2 dagen of 4 avonden en 1 dag

In het tweede deel van de opleiding Nevi MIL leer je hoe je het tactisch inkoopproces (specificeren, selecteren en contracteren) kunt ondersteunen. We behandelen in het tweede deel van de opleiding Nevi Medewerker inkoop en logistiek de volgende onderwerpen:

We bespreken waar een goede inkoopspecificatie aan moet voldoen en hoe je de specificatie opstelt. Je leert de basis voor het uitvoeren van een inkoop- marktonderzoek en we gaan dieper in op de leveranciersselectie.
We behandelen vragen als: hoe vertaal je de opgestelde specificaties in de offerteaanvraag? Wat zet je in de offerteaanvraag en waarom? Vervolgens nemen we door hoe je kunt beoordelen of de binnengekomen offertes aan de gestelde eisen en voorwaarden voldoen. Na de offertebeoordeling volgt de offertevergelijking. Hoe kun je de verschillende offertes op een goede en eerlijke manier vergelijken? En hoe evalueer je welke leverancier het beste aanbod heeft?
Hoe toets je of leveranciers hun afspraken nakomen? We gaan in op het doel van leveranciersbeoordeling en welke gegevens je daarvoor moet verzamelen.
We behandelen de rol van automatisering in het inkoopproces. Welke informatiebehoefte is er? Wat zijn inkoop- en ERP-systemen? En wat kunnen zij voor inkoop betekenen?
In dit deel van de opleiding Nevi Medewerker inkoop en logistiek bespreken we expeditie en vervoer. Vervolgens staan we stil bij een aantal belangrijke aspecten van vervoer. Zoals leveringscondities, incoterms (international commercial terms), verpakking en vervoerskosten.
We gaan dieper in op de schakel ‘voorraad’ uit de goederenstroom. De voorraad is niet alleen het eindpunt van het inkooptraject, maar ook het startpunt van het volgende inkooptraject. Het gaat hierbij om vragen als: waarom hebben we voorraden? Wanneer moeten we de voorraad weer gaan aanvullen en nieuwe goederen bestellen? En welke risico’s lopen we met (te) veel of (te) weinig voorraad?
Tijd is een schaars goed. Dit betekent dat je je tijd maximaal moet kunnen benutten. Daarnaast is het belangrijk dat je gemaakte keuzes goed rapportert. In dit onderdeel gaan we uitgebreid in op beide onderdelen.
Veel vraagstukken ontstaan door onduidelijkheden en misverstanden. Daarom besteden we veel aandacht aan communicatie. Je leert hoe je op een actieve manier luistert en doeltreffende vragen stelt. Zo kun je in je dagelijks werk faalkosten en afstemmingsproblemen voorkomen.
Je leert wat onderhandelen is en welke vormen van onderhandelen je kunt onderscheiden. Ook worden tijdens de opleiding Nevi MIL enkele principes besproken die de basis zijn van onderhandelen. Met deze kennis kun je zowel extern als intern de belangen van jouw organisatie dienen. Tot slot behandelt dit deel enkele belangrijke onder- handelingsprincipes volgens de Harvard-methode.

De module sluiten we af met een vaardigheidsdag. Tijdens deze dag behandelen we de onderwerpen basis van onderhandelen en effectieve communicatie. We verwachten dat je deze dag aanwezig bent en de voorbereidende opdrachten maakt.


Nevi MIL examens

De modules sluit je elk afzonderlijk af met een digitaal examen.  Je schrijft je per examen in. Dat kan via deze pagina. Houd er rekening mee dat het inschrijfgeld voor je examens niet bij de prijs van de modules is inbegrepen. 

Wanneer je je inschrijft voor je examen, ga je akkoord met het examenreglement. Hierin staan alle afspraken en regels die gelden voor Nevi examens en diplomering.

Medewerker inkoop en logistiek

De prijslijst geeft je een helder overzicht hoe de ledenprijs en de niet-ledenprijs van de opleiding Medewerker inkoop en logistiek is opgebouwd op basis van de basismodules en de bijbehorende examens. Download hierboven de prijslijst.

Locaties en startdata

Nevi Medewerker inkoop en logistiek deel 1 en 2

Veelgestelde vragen

Mbo, mavo, havo of een vergelijkbaar niveau door werkervaring is gewenst, niet vereist.
Ongeveer 3 weken voordat de opleiding start ontvang je bericht van ons en hoor je definitief of de opleiding doorgaat. We streven continu naar de meest optimale leerervaring voor onze deelnemers. Hiervoor kijken we o.a. naar een minimum aantal deelnemers en de groepsdynamiek.
Deze opleiding gaat in de regel altijd door op deze locaties: Utrecht en Zeist.
Ongeveer 3 weken voor de start van deze opleiding kan je het lesmateriaal vinden in je persoonlijke Mijn Nevi- account. Deze kan je vinden op nevi.nl rechtsboven onder ‘Account’.
Ongeveer 9 weken voor de start van de opleiding ontvang jij of jouw organisatie de factuur.
Voor deze opleiding kun je geen vrijstellingen aanvragen.
Ja, bij de Nevi-opleiding Medewerker inkoop en logistiek (Nevi MIL) hanteren we een vaste volgorde van modules. Je koopt twee modules in één keer.
Wanneer je examen doet, komt er veel op je af. Daarom hebben we alle belangrijke informatie voor je op een rij gezet. Lees alles over examens
Nevi is hét kennisnetwerk voor inkoop, contract- en supplymanagement. Dit doen we onder andere in onze actieve vereniging met meer dan 6.500 leden. Blijven ontwikkelen in het inkoopvak en jezelf naar het volgende niveau tillen? Word nú lid van Nevi en bekijk de voordelen. Bekijk welk lidmaatschap bij jou past

Heb je nog een andere vraag?

Neem gerust contact op met ons Klant contact center, wij helpen je graag verder!

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder winkelen