Nevi
0
Nieuws

Universiteit Twente wint twee Europese inkoopprojecten

Nieuws 13 september 2019

De Universiteit Twente (UT) heeft twee EU-Erasmus+ inkoopprojecten in de wacht gesleept gericht op de ontwikkeling van een lesprogramma met serious games en studentgerichte lesvormen op het gebied van Industrie 4.0 en circulariteit.

De Universiteit Twente (UT) heeft twee EU-Erasmus+ inkoopprojecten in de wacht gesleept als opvolgers van Project PERFECT (2015-2018). Project PERFECT vertaalde de behoeften en de vereisten in de inkooppraktijk in leerdoelen en een lesprogramma voor het hoger onderwijs. De resultaten van dit project zijn door Klaas Stek uitgebreid besproken in Deal! Magazine over Inkoop en Supply Management.


Ontwikkeling lesprogramma


De twee nieuwe projecten, PERSIST en PERISCOPE borduren voort op PERFECT. Beide inkoopprojecten zijn gericht op de ontwikkeling van een lesprogramma met serious games en studentgerichte lesvormen op het gebied van Industrie 4.0 en circulariteit. De UT werkt in beide projecten samen met instituten uit andere Europese landen.


Universiteit-Twente


Supply management en Industrie 4.0


Project PERSIST legt zich toe op inkoop en supply management in het tijdperk van Industrie 4.0 en Internet-of-Things. De vraag is wat de toegevoegde waarde is van de inkoper wanneer machines efficiënt met elkaar communiceren en wanneer e-procurement vele operationele taken heeft overgenomen. Welke rol heeft de inkoper dan? Hoe bereidt het hoger onderwijs de studenten nu al voor op die veranderende rol?


Innovatieve oplossingen in de circulaire economie


Project PERISCOPE is gericht op innovatieve oplossingen in de circulaire economie. De invloed van inkoop in een duurzame waardeketen is aanzienlijk. De vraag is hier hoe aanstaande inkopers door het hoger onderwijs moeten worden voorbereid op de toekomst. De uitdagingen zijn groot en er is een lichting inkopers nodig die een antwoord moet ontwikkelen op de huidige problematiek.


Teamvaardigheden in inkoop


In Project PERFECT tekende zich een beeld af waarin kennis en communicatieve vaardigheden als traditionele onderdelen in het hoger onderwijs dienen te worden gecombineerd met andere vaardigheden. Daarbij valt te denken aan de teamgerichte ontwikkeling van creativiteit en inventiviteit om complexe inkoopvraagstukken op te kunnen lossen.


Ook interessant: Mismatch tussen onderwijs en praktijk (DEAL!)


Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren