0
Nieuws

Philips CEO Benelux Hans de Jong: 'Relatie met toeleveranciers zal zich verdiepen'

Nieuws 15 april 2016

‘Het is niet zo dat je kunt zeggen dat ons inkoopaandeel over de hele breedte hoger zal worden’, vertelt Hans de Jong, CEO Philips Electronics Benelux in Deal! van december. ‘In bepaalde product markt combinaties hebben we een inkoopaandeel van honderd procent, in andere 50.

‘Het is niet zo dat je kunt zeggen dat ons inkoopaandeel over de hele breedte hoger zal worden’, vertelt Hans de Jong, CEO Philips Electronics Benelux in Deal! van december. ‘In bepaalde product markt combinaties hebben we een inkoopaandeel van honderd procent, in andere 50. ‘We willen dat toeleveranciers met ons meegroeien, niet zozeer dat ons inkoopaandeel over de hele linie omhoog moet. De relatie met leveranciers zal zich de komende jaren verdiepen.’


 


Co-creatie


De Jong vindt dat leveranciers goed moeten begrijpen wat de dynamiek is van de verschillende PMC’s waar zij de componenten voor leveren. Dat helpt de leverancier in te zien waar de accenten voor Philips liggen en wat de bijdrage van de leverancier kan zijn. De aard van het product maar ook de fase van de levenscyclus van het product bepalen of de nadruk meer op kostenverlaging of op innovatie, of op beide zal liggen. Ook de relatie met de leverancier verandert. In toenemende mate wordt co-creatie of innovatie verwacht.


 


Meer sourcen in Azië?


Inmiddels zijn veel van Philips’ toeleveranciers in Azië te vinden. Gaat het bedrijf daar nog meer sourcen? ‘Voor innovatieve producten met een hoge toegevoegde waarde kunnen we nog prima in Europa terecht’, meent De Jong. In principe geldt dat ook voor eenvoudiger producten, mits je als toeleverancier maar vergaand automatiseert. ‘Als de productiviteit en/of innovativiteit past bij onze behoeftes, waarom zouden we dan niet in Nederland inkopen?’


 


 


Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren