0
Nieuws

'Openbare aanbesteding stad- en streekvervoer succesvol'

Nieuws 10 mei 2016

Het overheidsbeleid om het openbaar vervoer openbaar in het stad- en streekvervoer aan te besteden is succesvol. Efficiency en reizigerstevredenheid namen toe. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Arnoud Mouwen.

Het overheidsbeleid om het openbaar vervoer openbaar in het stad- en streekvervoer aan te besteden is succesvol. Efficiency en reizigerstevredenheid namen toe. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Arnoud Mouwen.


 


 


Concurrerend regime


Mouwen ontdekte dat de effecten op efficiency en tevredenheid grotendeels samenhangen met contractvernieuwing onder een concurrerend regime. Ook constateert hij dat het weinig uitmaakt of de contracten onderhands of openbaar zijn aanbesteed. ‘Dit suggereert dat alleen al de ‘dreiging’ van openbare aanbesteding voldoende is in een markt waarin het merendeel van de concessies verplicht openbaar wordt aanbesteed.’


 


 


Nieuwe voertuigen: hogere klanttevredenheid


Het proefschrift toont aan dat vooral de introductie van nieuwe voertuigen een sterk positief effect heeft op de klanttevredenheid. De reinheid van het voertuig, het geluid, het gemak waarmee je in- of uit kunt stappen, en hoe vaak de bus, tram of trein rijdt, zijn volgens hem het meest bepalend voor de positieve effecten van openbaar aanbesteden op de klanttevredenheid.




Optimale omvang concessiegebieden


‘Mogelijk zijn vervoerders en overheden minder gericht op betrouwbaarheid dan voorheen, maar meer op snelheid en frequentie’, veronderstelt hij. De omvang van de huidige concessiegebieden is volgens de promovendus optimaal. Een schaalvergroting- of verkleining van de gebieden zal waarschijnlijk tot kostenstijgingen leiden. In ruim 80 procent van de aanbestedingen bieden dezelfde drie grote concurrenten: Arriva, Veolia  en Connexxion.


 


Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren