0
Nieuws

Onrealistische leveringstermijn Fyra

Nieuws 15 april 2016

De planning van de bouw van de Fyra-treinen was niet realistisch. In de koopovereenkomst stond dat de trein in ruim drie jaar (39 maanden) klaar moest zijn. Maar voor een nieuwe trein, die nog helemaal ontworpen moet worden, is ruim vier tot vijf jaar nodig.

De planning van de bouw van de Fyra-treinen was niet realistisch. In de koopovereenkomst stond dat de trein in ruim drie jaar (39 maanden) klaar moest zijn. Maar voor een nieuwe trein, die nog helemaal ontworpen moet worden, is ruim vier tot vijf jaar nodig.


 


 


Afleverdatum


Dat zei Onno Roelofs van kwaliteitscontroleur Lloyd’s Register Rail Europe, vandaag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra. Roelofs was projectleider Fyra bij Lloyd’s. Hij denkt dat de planning die in het contract stond werd ingeven door de gewenste afleverdatum. Hij meldde aan opdrachtgever NS Financial Services Company (NSFSC) dat de planning niet reëel was. NSFSC is de NS-dochter die de treinen kocht.


 


 


Afwentelen op opdrachtgever


Op vertraging bij de bouw van de trein staan boetes voor de fabrikant als het zijn eigen schuld is. Volgens Roelofs was AnsaldoBreda erop uit om niet te snel vast te stellen dat er een vertraging was. Het bedrijf ging ervan uit dat zich nog oorzaken voor uitstel voor zouden doen die op rekening van de opdrachtgever konden worden geschreven. Dan ging het om een verandering van de spoorwegwet, die nieuwe eisen met zich mee zou brengen, en om vertraging met de invoering van het nieuwe spoorveiligheidssysteem ERTMS.


 


 


 


Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren