Nevi
0
Nieuws

NWO hoopt op 'langere samenwerking' met NEVI Research Stichting

Nieuws 15 april 2016

‘Ik hoop dat dit onderzoeksprogramma de start is van een langere samenwerking met NEVI NRS’, aldus Hans de Groene, algemeen directeur van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De Groene was gastspreker tijdens de bijeenkomst ’25 jaar NEVI Research Stichting’ (NRS) op 27 januari in Zwolle.

‘Ik hoop dat dit onderzoeksprogramma de start is van een langere samenwerking met NEVI NRS’, aldus Hans de Groene, algemeen directeur van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De Groene was gastspreker tijdens de bijeenkomst ’25 jaar NEVI Research Stichting’ (NRS) op 27 januari in Zwolle. NWO heeft jaarlijks tussen de 600 en 700 miljoen euro te vergeven voor onderzoek.




 




Productief onderzoek




De NRS financiert inkooponderzoek en een van de huidige onderzoeken is die naar duurzame businessmodellen. Voor het eerst sloegen NRS en NWO de handen hierbij ineen. NWO draagt 300.000 euro bij aan dit vier ton kostende onderzoek. De Groene noemde dit onderzoek ‘een belangrijk voorbeeld’ en verwacht dat dit soort onderzoeken dat bijdraagt aan het oplossen van maatschappelijke problemen ‘belangrijker zal worden in de toekomst’. Enige jaren geleden heeft de NRS het roer reeds omgegooid van consumptief onderzoek naar productief onderzoek. Waarmee wordt gedoeld op de praktische bruikbaarheid van de onderzoeksuitkomsten.




 




Kennisportaal zorginkoop




Een goed voorbeeld van praktijkgericht onderzoek is de financiële ondersteuning van een kennisportaal voor zorginkoop. Dankzij dit kortlopende project wordt kennis uit tal van bronnen specifiek voor zorginkopers ontsloten. De afgelopen kwart eeuw pompte de NRS naar schatting ruim 15 miljoen euro in (promotie)onderzoek en leerstoelen. Volgens de NWO-topman  is dit uniek: ‘ik ken niet zo snel een ander voorbeeld in Nederland’.




 




Klik hier voor de presentaties van de dag




 







 



Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren