0
Nieuws

Nieuwe inkoper is relatiemanager en regisseur

Nieuws 08 maart 2019

De resultaten van het wereldcafé 'NEVI Kennislab into action' op de NEVI Ledendag.

In een levendige dialoog in subgroepen is tijdens de NEVI Ledendag met tientallen deelnemers een beeld gecreëerd van de nieuwe inkoper. Waar inkopers vroeger erg transactioneel ingesteld waren, wordt tegenwoordig van hen verwacht dat ze waarde toevoegen aan de business. 



Functieprofiel


Welke essentiële kennis en vaardigheden moet een moderne inkoper daarvoor in huis hebben? Hoe zit het met cultuur, houding en gedrag? Wat betekent de verandering in termen van noodzakelijke kennis, gedrag en skills?  Welke concrete interventies zijn nodig om mensen te ontwikkelen in de gewenste richting en zo veel mogelijk aan te spreken op hun kracht? In een wereldcafé setting werd antwoord gegeven:


Een toekomstige functietitel voor de moderne inkoper bedenken blijkt toch lastiger dan gedacht. Wel was men het er over eens dat inkoop steeds vaker uit de functietitel zal verdwijnen. De moderne inkoper is een inkoopbarbapapa/mama die zich in alle bochten kan wringen die nodig zijn. Een spin in het web. Genoemde functietitels variërden van resource planning manager, waardecreator en allroud value additor tot sourcing business partner en tender regisseur.


Niveau, vooropleiding/ervaring


De moderne inkoper zal een HBO werk- en denkniveau hebben. Naast een vakdiploma zoals NEVI zijn ook bredere opleidingen gericht op economie, project management, supply chain en bedrijfskunde of een juridische achtergrond relevant. Zij-instromers met markt-, product- en organisatiekennis zijn erg gewild. Het inkoopvak is prima aan te leren, ervaring vanuit andere disciplines is een meerwaarde.


Belangrijke waarden


Als moderne inkoper ben je maatschappelijk betrokken en weet je maatschappelijke ontwikkelingen te vertalen naar inkoop(kennis). Je begrijpt waar en hoe je als inkoop waarde kunt creëren. Je kunt geld tenslotte maar een keer uitgeven en waarde is meervoudig. Belangrijke persoonlijke waarden die genoemd zijn: integer, ethisch, verbinding, empathisch, ondernemend, communicatief, leergierig, lef en durf.  


Persoonskenmerken 


Luisteren, kritisch doorvragen, analytisch, schakelen tussen stakeholders, communicatief vaardig, verbinden, overtuigen, daadkracht, helikopterview, teamplayer, veranderaar, innovator, nieuwsgierig, procesdenken, challengen, vasthoudend, gemotiveerd en gedreven.


Welke inkooprollen?


Als we de moderne inkoper afzetten tegen de 7 inkooprollen dan zien we dat de analyticus, relatiemanager, adviseur en regisseur er echt uitspringen. De moderne inkoper is een combinatie van deze rollen, met de relatiemanager en regisseur als leidende rollen.



Belangrijkste kennis en vaardigheden


Waardeketen denken, opportunity- en risicomanagement en procesdenken en -beheersing zijn de belangrijkste kennis en vaardigheden van de moderne inkoper aldus de deelnemers. Daarnaast zijn ook nog genoemd: (leveranciers) marktkennis, TCO, juridische kennis, relatiemanagement, businesscase ontwikkelen, duurzaamheid denken, ondernemend.



Wanneer maakt de inkoper echt het verschil?


Door meerwaarde voor de organisatie te creëren, business cases te ontwikkelen en te denken in mogelijkheden met de markt en leveranciers. Door relaties goed te onderhouden vanuit win-win-win en door een teamplayer te zijn die de juiste mensen op het juiste moment bij elkaar weet te  brengen. En uiteraard door communicatief en deskundig te zijn.



Meer over de NEVI Ledendag en Inkoper nieuwe stijl.


Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren