0
Nieuws

Nieuw: tool voor opstellen businesscase inkoopsamenwerking

Nieuws 18 augustus 2016

Bij het aangaan van inkoopsamenwerking wordt meestal alleen naar de verwachte opbrengsten gekeken.

Bij het aangaan van inkoopsamenwerking wordt meestal alleen naar de verwachte opbrengsten gekeken. Heidi van Eldik, Hein Fransen, Arjen Spolet, René Verhoef en Hans Verweij ontwikkelden daarom een model waarmee een businesscase kan worden opgesteld die wél alle risico’s en totale kosten in kaart brengt. Een innovatie.


Succesfactoren inkoopsamenwerking
Kern van het tool is een matrix met op de verticale as de vier belangrijkste succesfactoren voor inkoopsynergie en op de horizontale as de vijf kernelementen die een businesscase voor inkoopsynergie moet bevatten.


29 kostensoorten
Uit het onderzoek van de vijf bedenkers van het model zijn 29 kostensoorten boven water gekomen die bij een haalbaarheidsonderzoek voor een synergietraject aan bod moeten komen. Dit instrument verhoogt volgens hen de kans op een succesvol synergietraject en maakt het mogelijk om als management een gefundeerde beslissing over inkoopsamenwerking te nemen.


Bron: Van Eldik, Fransen, Spolet, Verhoef en Verweij, 2016. Het complete artikel staat in Deal! van september.


Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren