0
Nieuws

NEVI reikt Purchasing Talent Award uit aan studenten van De Haagse Hogeschool, Hanze Hogeschool en Hogeschool Rotterdam

Nieuws 05 maart 2019

Het nieuwe jaar start goed met een boost voor de inkooptalenten van morgen.

Het nieuwe jaar start goed met een boost voor de inkooptalenten van morgen. NEVI heeft namelijk de Purchasing Talent Award uitgereikt aan studenten van De Haagse Hogeschool, Hanze Hogeschool en Hogeschool Rotterdam. De toekenning van de award is gepaard gegaan met gratis toegang tot de NEVI Contractmanagementdag die op donderdag 21 maart plaatsvindt. 


Minor Inkoopmanagement


Afgelopen periode hebben studenten de minor Inkoopmanagement gevolgd. Een onderdeel van de minor is een praktijkopdracht. Ter afsluiting van de minor hebben de drie hogescholen seminars georganiseerd, waarbij de studenten de resultaten van hun praktijkopdracht hebben gepresenteerd. De regionale kringen hebben nauwe banden met de hogescholen in die regio en hebben de Purchasing Talent Award beschikbaar gesteld. NEVI vindt het namelijk belangrijk om te investeren in de toekomst van inkopend Nederland. 


Winnaars NEVI Purchasing Talent Award


Winnaars Hogeschool Rotterdam met hun opdracht voor Visser & Smit Hanab, winnaars Haagse Hogeschool (boven) en winnaars Hanze Hogeschool met hun opdracht bij provincie Groningen (onder)


Winnaars van de Hogeschool Rotterdam over hun opdracht bij Visser & Smit Hanab


Op 7 februari mochten wij (Quint van Alphen, Bob van Bruggen, Ömer Bekdemir & Kevin Berenschot) samen met zes andere consultancy groepen onze consultancy opdracht in een minuut pitchen op het jaarlijks terugkerend Rotterdams Inkoopseminar georganiseerd door de Minor Inkoopmanagement van de Hogeschool Rotterdam. Nadat alle groepen hadden gepitcht , behoorden wij tot één van de beste groepen en mochten wij alle aanwezigen nogmaals proberen te overtuigen in een vijf minuten durende presentatie. Met ruim 77% van de stemmen zijn wij deze dag uitgekozen tot NEVI Purchasing Talents van 2019!  


Consultancy opdracht bij Visser & Smit Hanab


Het afgelopen halfjaar volgden wij de Minor Inkoopmanagement aan de Hogeschool Rotterdam. Als onderdeel van deze minor mochten wij een consultancy opdracht uitvoeren voor de opdrachtgever Visser & Smit Hanab. De inkoopafdeling van Visser & Smit Hanab constateerde een groeiend percentage van Maverick Buying in de categorie Maintenance, Repair and Operations artikelen (afgekort MRO-artikelen). Maverick Buying betekent dat er binnen de organisatie wordt ingekocht buiten de gecontracteerde leverancierscontracten om. Visser & Smit Hanab heeft ons gevraagd om met dit vraagstuk aan de slag te gaan. 


De aanpak


Eerst hebben we de huidige situatie in kaart gebracht door middel van in- en externe data-verzamelmethoden, waaronder interviews en datagegevens in combinatie met de inkooptheorie van onze Minor. Vervolgens is er een gewenste situatie opgesteld voor Visser & Smit Hanab met daarin opgenomen hoe in de toekomst om te gaan met Maverick Buying en diverse adviezen om Maverick Buying te verlagen en beter te beheersen binnen de keten. Deze adviezen hebben betrekking op interne bedrijfsprocessen, contractoptimalisatie en het uiteenzetten van een eventuele nieuwe Tender.


Tool ontwikkeld: Het Maverick-Buying-Diagram


Naast het formuleren van gerichte adviezen voor Visser Smit Hanab, willen wij ook een tool bieden aan alle andere organisaties die in aanraking komen met Maverick Buying. Een tool waarmee organisaties met slechts een aantal gerichte aanpassingen in haar bedrijfsprocessen direct Maverick Buying kunnen controleren en verlagen. Onze tool “Het Maverick-Buying-Diagram” is gebaseerd op het Cyclisch Inkoopproces (Berkel & Weele, 2016). In onze tool zijn de vier fasen van het Cyclisch Inkoopproces uiteengezet en stap voor stap in een diagram vorm ingevuld. Ook is een vijfde fase toegevoegd, fase 0 Constatering, waarin elke organisatie bij constatering van Maverick Buying start met het doorlopen van de tool. In deze nul-fase vinden wij het zeer belangrijk dat een multidisciplinair team wordt samengesteld. Hierin wordt door elke afdeling, van stakeholder tot aan de eindgebruiker, uit de keten waarin Maverick Buying plaatsvindt  vertegenwoordigd. Gezamenlijk doorlopen zij de fasen Strategie, Inkooptraject, Implementatie en Beheer. 


Wij kunnen jou ook helpen!


Onze tool kan worden aangepast en afhankelijk van de situatie waarin een organisatie met haar leveranciers zich bevindt, gericht worden doorlopen. Het is met name van belang dat onze verschillende adviezen, in de tool geïntegreerd als bullet points, aandacht te geven en te integreren binnen de keten wanneer deze nog niet aanwezig zijn. Hierbij kan worden gedacht aan:


  • het formuleren dan wel aanpassen van het inkoopbeleid en/of strategie

  • Het toepassen van contractbeheer en/of category management

  • herzien van behoeften

  • het koppelen van IT-informatiesystemen tussen organisatie en leveranciers, zodat men bij een veranderende vraag direct optimaal in de keten kan specificeren. Denk aan marktonderzoek, het kiezen van de juiste leverancier, het monitoren en terugkoppelen van KPI’s samen met vendor rating, personeelstraining, relatiemanagement en het afstemmen en herinrichtingen van werkprocessen. 

Slechts een paar hoogtepunten hoe uitgebreid en diep Het Maverick-Buying-Diagram je organisatie kan ondersteunen! Ben je getriggerd, nieuwsgierig naar onze volledige tool en hoe deze wellicht voor je organisatie interessant kan zijn? Laat het ons weten via LinkedIn en wij nemen contact met je op! 


winnaars-nevi-purchasing-talent-award-hogeschool-rotterdam


v.l.n.r. Quint van Alphen, Bob van Bruggen, Ömer Bekdemir en Kevin Berenschot


Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren