Nauwelijks organisaties met SRM-programma

13 November 2017

Slechts een op de tien organisaties beschikt over een uitgekristalliseerd, volwassen programma voor supplier relationship management (‘SRM’). Dat blijkt uit het 2017 Global SRM Research Report van adviesorganisatie State of Flux. Eerder was al uit de SRM-studie 2016-2017 van Capgemini Consulting gebleken dat maar één op de zes organisaties een proces en strategie heeft voor het managen van leveranciersrelaties en waarbij die strategie is toegesneden op het specifieke leverancierssegment.  Zij die aan de slag gaan met SRM doen dat primair om kosten te verlagen dan wel te vermijden en leveranciersrisico’s te verkleinen. 

Bijdrage aan innovatie en time to market
Maar heel weinig organisaties hebben een duidelijke visie op hoe zij door SRM waarde, denk aan het bijdragen aan innovatie en verkorten van de time to market, kunnen creëren voor de business. Van de respondenten in het 2017 Global SRM Research Report geeft 71 procent aan dat het SRM-systeem dat ze gebruiken niet goed geïntegreerd is. Aan de andere kant meent 66 procent dat de samenwerking met toeleveranciers wel degelijk verbetert als met een goed SRM-systeem wordt gewerkt.

Source: 
redactie Deal! - Magazine over inkoop en supply management -