0
Nieuws

Meer inkoopimpact met Insights

Nieuws 13 oktober 2016

Kring Zuidwest blikt terug op een leerzame workshop waar kleur centraal stond.



Soms is het lastig elkaar te begrijpen in een gesprek of onderhandeling. Waar wil iemand heen? Wat is belangrijk voor de ander? Wat is hij/zij voor persoon? Hoe kan ik het beste met deze persoonlijkheid omgaan?
Op 15 september 2016 organiseerde Kring Zuidwest de workshop “Meer inkoop impact met Insights Discovery” in hotel New York te Rotterdam. De workshop werd inhoudelijk verzorgd door Sterk Teamontwikkeling en Björn Smeets, bestuursvoorzitter van de kring.


Insights Discovery is een tool en een taal om jouw unieke persoonlijkheid en die van anderen in kaart te brengen en te ontwikkelen. Het is gebaseerd op gedragswetenschap van Carl Jung en gaat uit van het feit dat ieder mens uniek is. Middels een kleurentaal maakt Insights complexe persoonlijke materie eenvoudig om mee te werken in de dagelijkse praktijk.


Het eerste blok van de workshop bestond uit een korte analyse die verrassende inzichten opleverde voor de verschillende deelnemers. Door middel van een “kleurenmat” werd al snel duidelijk dat er een grote verscheidenheid aan persoonlijkheden aanwezig was tijdens deze middag en avond.



In het tweede blok is door gebruik van “kleurenkaarten” een inventarisatie gemaakt van de aanwezige karaktereigenschappen en de verschillen daarin. Al snel leverde dit een dialoog op, die soms op ludieke wijze duidelijk maakte waarom sommige persoonlijkheden soms met elkaar botsen, of juist goed kunnen samenwerken


In het derde blok is uitgebreid toegelicht hoe je om kuntn gaan met de verschillende persoonlijkheden in de dagelijkse inkooppraktijk. Een model waarbij de verschillende persoonlijkheden worden geprojecteerd op de Kraljic-matrix leverde al snel interessante inzichten op. Is de “vurig rode” inkoper wel geschikt om een goede relatie aan te gaan met die leverancier van niche producten? Of is die “groene zachtaardige” inkoper wel de juiste persoon om in te zetten voor stevige prijsonderhandelingen in een markt met veel aanbieders? Inzicht en kennis van jezelf, de ander en dergelijke modellen vergroten in ieder geval je slagingskans in verschillende situaties.


De workshop werd gegeven in het authentieke en sfeervolle hotel New York te Rotterdam, daar waar vele andere grote reizen begonnen. Deze keer een reis naar je eigen persoonlijkheid en die van de ander. Vóór en na de workshop was er een gezellige borrel en het Italiaanse buffet werd geopend door een heuse “scheepspiccolo”. De grote gemêleerde groep aanwezigen bestond uit inkopers, inkoopmanagers en –adviseurs, studenten en zelfs onze salescollega’s waren aanwezig. Al met al een interessante en leerzame ervaring voor de aanwezigen.



Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren