0
Nieuws

Hendriks: een klein bouwbedrijf dat alles uit de inkoopkast trekt

Nieuws 15 april 2016

Naar aanleiding van het onderzoeksproject Strategische Partnering en Inkoop in de Bouw van de Universiteit Twente brak bij directeur Rob Haarmans van Hendriks Bouw en Ontwikkeling in Oss het inzicht door dat er werd ingekocht zoals iedereen dat doet in de bouw, vooral op prijs dus. ‘We misten visie en beleid, waardoor de toegevoegde waarde van inkoop te laag was.

Naar aanleiding van het onderzoeksproject Strategische Partnering en Inkoop in de Bouw van de Universiteit Twente brak bij directeur Rob Haarmans van Hendriks Bouw en Ontwikkeling in Oss het inzicht door dat er werd ingekocht zoals iedereen dat doet in de bouw, vooral op prijs dus. ‘We misten visie en beleid, waardoor de toegevoegde waarde van inkoop te laag was. In 2008 hebben we ons eerste inkoopbeleidsplan geschreven, met als belangrijkste streven dat we naar productgroepmanagement wilden toegroeien.’


 


Aanstelling van een strategisch inkoper


In 2011 werd een strategisch inkoper aangesteld. Hij is onder meer verantwoordelijk voor productgroepmanagement en leveranciersselectie. Haarmans: ‘De functie van strategisch inkoper begint er nu langzaam maar zeker in te komen in de bouw, maar wij liepen hier toen mee voorop’. Hendriks heeft inmiddels ook een medewerker supply chain management, die veel te vinden is bij de preferred suppliers om met hen de toeleverprocessen te stroomlijnen. Vraagspecificatie en operationele inkoop vinden plaats door de projectteams zelf.


 


Best value procurement


Hendriks Bouw heeft ook ruime ervaring opgedaan met best value procurement en weet inmiddels voor welke producten het al dan niet zin heeft om deze wijze van inkoop toe te passen. Strategisch inkoper Roy Janssen: ‘Het is maar net hoeveel ruimte wij als bouwbedrijf krijgen van de klant om zelf functioneel te specificeren. Kortom: hoe flexibeler je bent, des te beter kun je best value procurement inzetten.’


 


Hoger inkoopaandeel


Bij het bouwbedrijf in Oss hebben ze ook een duidelijke visie op waar ze in 2025 willen staan. Directeur Rob Haarmans: We hebben dan een nog hoger inkoopaandeel. Onze inkoopafdeling is groter, omdat kennis van de leveranciersmarkt belangrijker wordt. Hendriks heeft straks meer mensen op de weg die op zoek zijn naar leveranciers die de Hendriks-vraag kunnen beantwoorden en die meer tijd besteden aan het onderhouden van de relatie met toeleveranciers. We willen onze toeleveranciers beter leren kennen. De tijd dat de toeleverancier per definitie naar ons toekwam ligt dan ver achter ons’, aldus Haarmans.


 


In Deal! van deze maand staat het uitgebreide omslaginterview met Haarmans en Janssen.


 


Freek Andriesse


Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren