Wim Nieland
Strategisch inkoopadviseur (interim)
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieU
In mijn bijdrage in de uitgave Contact boven Contract pleit ik voor het uitdragen van Best Practices in face-to-face bijeenkomsten in de regio. Ook zie ik de noodzaak van een stevigere relatie tussen Nevi en PIANOo en wens ik meer proactiviteit vanuit bijvoorbeeld VNG om actief synergievoordelen binnen overheidssectoren te onderzoeken.
Strategisch inkoopadviseur (interim)
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieU
Een jaar na publicatie (bijdrage in de uitgave Contact boven Contract) is er op deze terreinen weinig veranderd. De grootste, aan corona gerelateerde verandering komt er echter al aan: kostenbewustzijn, besparen, bezuinigen en ombuigen. Het kabinet heeft ervoor gekozen de staatsschuld op te laten lopen. Het zal geen jaren duren voor de hand weer op de knip gaat. Bij een aantal overheidsorganisaties wordt al concrete bedragen genoemd, bij andere hangt het nog in de lucht. Hoe dan ook, het komt eraan. Centrale regie is ook hier een goede optie, maar lokale initiatieven zijn zeker aan te moedigen.
Welke maatregelen en acties kunnen er vanuit inkoop genomen worden om bij te dragen aan het terugdringen van de schuld? Heus, ik ken alle argumenten waarom het allemaal niet zou kunnen. Omdenken bij dit onderwerp blijkt lastig, maar is echt noodzakelijk. Bij succes (of juist bij mislukkingen) blijft het goed om ervaringen uit te dragen en van elkaar te leren. De ‘nieuwe’ aanjager van Beter Aanbesteden is wat mij betreft onzichtbaar gebleven. Het vervolg op het traject is onduidelijk. Komt hier vanuit EZK meer focus op?
De laatste jaren plaatsten inkopers de budgethouders steeds vaker in de rol van interne opdrachtgever voor maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat kwartje begin te vallen. Budgethouders zullen hun hoofd de komende jaren echter meer hebben staan naar hun beperkte middelen voor hun taak. Om de kloof tussen inkoop en de ‘business’ niet opnieuw te laten groeien, is het goed aan te blijven sluiten bij de gedachtewereld van onze ‘klanten’. Zo kun je het ‘wij-zij gevoel’ verminderen. Spreek interne opdrachtgevers hierop aan en onderzoek samen wat inkoop kan bijdragen aan krapper wordende budgetten. Richt je blik op de mogelijkheden, niet op de onmogelijkheden. En last but not least, verlies MVI niet uit het oog!
Wim Nieland
Directeur business development AevesBenefit en Het NIC