0
Nieuws

Bart Vos: een glijvlucht van de NEVI PMI

Nieuws 01 maart 2019

De glijvlucht naar beneden zet zich helaas voort: de NEVI PMI daalde naar 52.7 in februari, het laagste niveau in ruim 2.5 jaar. Het lijkt erop dat vooral onze exportmotor aan het haperen is, een veeg teken voor een handelsland als Nederland.


De glijvlucht naar beneden zet zich helaas voort: de NEVI PMI daalde naar 52.7 in februari, het laagste niveau in ruim 2.5 jaar. Het lijkt erop dat vooral onze exportmotor aan het haperen is, een veeg teken voor een handelsland als Nederland. Natuurlijk is er ook nog steeds veel onzekerheid over Brexit; over minder dan een maand is het zover, maar er is nog geen zicht op een deal. Bedrijven zijn mede hierdoor aan het hamsteren geslagen en dat zien we terug in de vorm van stijgende voorraden. Vanuit het perspectief van Supply Chain Management is dat niet bepaald een positieve ontwikkeling.


Het is ook zeker niet de enige indicator die op minder uitbundige tijden duidt. Recent kwam naar buiten dat dat het consumentenvertrouwen in Nederland voor het eerst in vier jaar in de min is gedoken. Maar onze economie groeit toch nog steeds en de werkloosheid is toch ook historisch laag? Dat klopt, maar consumenten maken zich kennelijk zorgen om de toekomst en we kunnen dat signaal maar beter serieus nemen. In het begin van 2008 schoot het consumentenvertrouwen de min in, ogenschijnlijk zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Later dat jaar markeerde het omvallen van de Amerikaanse bank Lehman Brothers de start van een ongekende economische crisis. Het duurde tot 2014 voor het consumentenvertrouwen weer in de zwarte cijfers kwam.


Is er dan niks positief te melden? Nou ja, een NEVI PMI een score van boven de 50.0 duidt nog steeds op economische groei. Het valt echter niet meer te ontkennen dat de groei van de Nederlandse productiesector er wel uit is. Het is dan ook niet te hopen dat er, net als bij het consumentenvertrouwen, een parallel te trekken valt met de crisis van 2008. In februari 2008 stond de NEVI PMI op 51.9, ook toen na een jaar van geleidelijke daling. En hoe sloot onze index het jaar 2008 af? Op 38.4 en daarmee was het dieptepunt nog niet bereikt.


De geschiedenis hoeft zich natuurlijk niet te herhalen, maar net als in 2008 is er wel de nodige onzekerheid in de wereldeconomie. Volop reden dus om de signalen van zowel consumenten als inkopers serieus te nemen en nauwgezet te blijven volgen.


Lees ook de berichtgeving over de NEVI inkoopmanagersindex



Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren