In een competitieve arbeidsmarkt is het aantrekken en behouden van talent van cruciaal belang voor organisaties om concurrerend te blijven. Een tekort aan personeel beperkt organisaties in hun groei en uitbreiding van activiteiten.
Bovendien doet zich vergrijzing voor, waardoor er posities binnen organisaties vrijkomen en de continuïteit van de bedrijfsprocessen wordt belemmerd. Om te voorkomen dat de bedrijfsprocessen worden belemmerd, is het momenteel van groot belang om nieuw talent aan te trekken en bestaand talent te behouden. Door jong talent strategisch te managen, kunnen organisaties een werkplek bouwen die aanzet tot excellente prestaties. Jong talent bevordert het leerklimaat binnen de organisatie en voegt waarde toe aan hun employer brand.
Waarom is jong talent zo moeilijk binnen te halen?
Jong talent heeft een grote behoefte om een baan te vinden die bij hen past en als verlengstuk van hun leven dient. Doordat jong talent vaak net is afgestudeerd hebben zij nog geen volledig beeld van de arbeidsmarkt en hun wensen daarin. Het inkoopvak is een populaire bestemming voor veel starters die de arbeidsmarkt betreden. Waarom? Het vak wordt door young professionals aantrekkelijk gevonden vanwege diverse factoren. Te denken valt aan de diverse werkzaamheden, de belangrijke bijdrage die ze kunnen leveren aan de bedrijfsvoering van organisaties, de steile leercurve en ontwikkelmogelijkheden of bijvoorbeeld het werken in teamverband.
Wat zijn de behoeftes van jong talent?
Jonge talenten hebben verschillende behoeftes die zij willen vervullen, maar de grootste is toch wel zelfontplooiing (33% van de respondenten). Het belang van zelfontplooiing is terug te zien in de grote vraag van starters naar doorontwikkelingsmogelijkheden. Jongeren verwachten op dit gebied dat hun organisatie een (meerjarig) ontwikkelingsplan voor hen heeft. Ook vinden zij dat de werkgever cursussen en opleidingen aan dient te bieden, die bijdragen aan zowel vakkennis als opties die aansluiten bij de persoonlijke wensen en behoeften van de werknemer.
Daarnaast probeert een groot deel hun behoefte te vullen op sociaal gebied (25% van de respondenten). Het invullen van de ambities op sociaal gebied slaat vooral op de maatschappelijke impact die in het werk gemaakt kan worden. Zo kunnen inkopers bijvoorbeeld meehelpen aan het verduurzamen van de inkoopketen, bijdragen aan circulariteit in productieprocessen of een rol spelen in het gebruik van duurzamere producten binnen de eigen organisatie.
Waardering en erkenning (19% van de respondenten) speelt op de derde plek een grote rol. De behoefte voor ontplooiing is terug te zien in onder andere de vraag naar arbeidsbeloning, ontwikkelingsmogelijkheden, loyaliteit, toekomstvisie en de voorkeur voor een manager.
Klaar om de wereld van inkoop te ontdekken? Sluit je aan bij het NEVI Procurement Talent Program en laat je carrière razendsnel ontwikkelen. De inschrijvingen voor ons programma in september 2024 zijn nu geopend. Grijp deze kans en maak je klaar voor een toekomst vol succes!