Dit jaar organiseerde de redactie van Deal! samen met Nevi opnieuw de tweejaarlijkse Nationale Inkoopenquête ‘Ambitie in inkoop’. Hierbij beantwoordden 359 inkoopprofessionals alle vragen in het onlineonderzoek. In bijgaand artikel presenteren we de resultaten kernachtig en vooral visueel. Dat doen we aan de hand van vier thema’s:
- Baan, baas & collega’s
- Employability & arbeidsmarkt
- Inkomen & secundaire arbeidsvoorwaarden
- Top-issues & non-issues
De Deal!-Nevi Nationale Inkoopenquête 2020 werd gehouden in februari en maart. In die periode brak ook de coronacrisis uit in ons land. De gevolgen hiervan voor inkoop en supply management werden echter pas goed herkbaar in april, toen het onderzoek al gesloten was. Aangezien verreweg de meeste vragen conjunctuuronafhankelijk zijn, verwachten wij dat slechts een (zeer) beperkt aantal vragen anders beantwoord zou kunnen zijn als de onlinevragenlijst in april of later nog open had gestaan.
Primaire focus inkoop
De primaire focus van de Nederlandse inkoper is in de afgelopen jaren duidelijk verschoven naar de basics: de kwaliteit van de geleverde goederen en de verleende diensten, en het opstellen van de juiste (functionele) specificaties. Sourcen moet daarbij op integere, ethische wijze plaatsvinden. Lees het volledige artikel Focus op basics.