Het nieuwe koffiemerk Token is opgezet om, volgens de initiatiefnemers, ''s werelds eerste volledig end-to-end blockchain voor koffie te worden’. Token is een initiatief van de Stichting FairChain en wordt ondersteund door koffiebrander Moyee Coffee. De stichting gebruikt blockchain-technologie om westerse koffiedrinkers direct te verbinden met de gemeenschappen die hun bonen telen en branden.
Naar een eerlijker verdeling van waarde in de koffieketen
Door blockchain-technologie te combineren met praktische kennis, wordt getracht transparantie te creëren in een sector die wordt gedomineerd door vooral (zeer) grote partijen (‘Big Coffee’). ‘De intentie is duidelijk te maken wie wat verdient in iedere stap van de supply chain, zodat zowel consumenten als bedrijven inefficiënties kunnen identificeren en onnodige tussenschakels kunnen elimineren. Het bereidt ook de weg voor een eerlijker verdeling van de waarde door de hele keten’, aldus FairChain.
Tastbare voordelen blockchain
Om de voordelen van blockchain tastbaar te maken voor de consument, is iedere zakje Token-koffie voorzien van een token die 50 eurocent waard is. De consument kan met zijn token naar het platform KrypC Technologies en kan daar beslissen waarin hij het geld wil investeren: in de boerenfamilies die hun koffie produceren, in een korting op de koffie of in het merk.