In het inkoopvak wordt steeds meer gesproken over de begrippen waarde, waardecreatie, waardeketens en toegevoegde waarde. Deze begrippen vinden hun oorsprong in de economische wetenschap. In Deal! Magazine zegt econoom en hoogleraar aan de VU Harmen Verbruggen het volgende over toegevoegde waarde:
"Economische groei is niets anders dan productiviteitsstijging en dat betekent dat het aantal producten en/of de toegevoegde waarde per product toeneemt. Toegevoegde waarde wordt echter pas gerealiseerd op de markt."
Volgens Verbruggen kun je nog zoveel waarde toevoegen aan een product, maar als niemand het koopt, wordt de toegevoegde waarde niet gerealiseerd.
"Praten inkopers over het toevoegen van waarde aan een product, dan gaat het meer dan alleen om simpel inkopen. Op tijd, in de juiste vorm, de juiste hoeveelheid, met de juiste service zodanig dat de klant daar het meest mee is gediend. Dat is de kracht van inkoop. Daar zit de waardecreatie. Want wie dat goed doet, krijgt een hogere prijs en daarmee heeft hij waarde gecreëerd."
De novemberuitgave van Deal!, met daarin het hele interview met Harmen Verbruggen, verschijnt half november.