Een veelgehoord antwoord op de vraag wat de vooruitgang en het succes van inkoop in de zorg het meest in de weg zit, is klinische voorkeuren. Soms willen medici onder alle omstandigheden vasthouden aan een bepaald product; omdat ze het zo'n prettig product vinden, omdat ze geen zin hebben om een nieuw product uit te proberen, of omdat ze banden hebben met de leverancier. En niet per se omdat ze met de beste prijs-kwaliteitverhouding te maken hebben. Dat betekent dat inkopers hard moeten werken om hen ervan te overtuigen dat een bepaald product toch echt het beste is, tegen een goede prijs.
De gewraakte borstimplantaten in Engeland, waar zo veel vrouwen problemen mee hebben gekregen en die zij nu op kosten van de Britse National Health Service kunnen laten vervangen, waren goedgekeurd om te gebruiken en blijkbaar ook nog eens de goedkoopste in de markt. Dus nu heeft elke medicus die een inkoper op bezoek krijgt om het 'beste product voor de laagste prijs' aan te bieden een reden om zijn hoofd te schudden, naar de implantaten te verwijzen en ondertussen gewoon zijn eigen favoriete producten te kopen.