De sterk gedaalde olieprijs biedt kansen om inkoop binnen Shell beter op de kaart te krijgen. Dat vertelde John van den Bergh, vice president contracting and procurement upstream (olie- en gaswinning) bij Shell tijdens het recente NEVI Nyenrode-congres. Binnen contracting and procurement upstream werken wereldwijd zo’n 2800 mensen. Ze kopen een divers pakket goederen en diensten in, van complete booreilanden tot gespecialiseerde engineering services.
Inkoopprofessionalisering
‘We kopen voor ruim 60 miljard euro in en daar is nog veel uit te halen. Er is nu een appetite for change. Misschien moeten we wel eigenaar van de keten worden,’ aldus Van den Bergh. Qua inkoopprofessionalisering kunnen Van den Bergh en zijn team ‘leren van de eigen downstream-activiteiten’, de circa 40.000 servicestations.
Inzetten op contractmanagement
Zo’n vier jaar geleden ging Shell harder aan de slag met contractmanagement om meer waarde uit de strategische contracten te halen en werd leveranciersmanagement geïntroduceerd voor de belangrijkste toeleveranciers. Het inkoopvak bij Shell is aan het veranderen, ‘het wordt meer een teamsport’, aldus Van den Bergh. Kunst voor de inkopers is om de taal van de business en van de technici te leren. Zowel commerciële vaardigheden als technische kennis zijn van belang.