Fontys, Hanze en Haagse Hogeschool begonnen in 2010 met het Hogescholen Inkoop Platform (HIP). Sinds vorige maand nemen 20 hogescholen deel aan het HIP en vertegenwoordigen ze meer dan 90% van het HBO in Nederland.
Het doel van het HIP is het delen van kennis en ervaring op inkoopgebied binnen het onderwijs, en het naar buiten treden met één gezicht.
De bijeenkomst op 18 april 2013 had als thema “Samen naar nieuwe hoogte”, en vond plaats bij de nieuwe Sporthogeschool van Fontys. De nieuwe aanbestedingswet, klachtenregeling, E-procurement, aangepaste inkoopvoorwaarden…… er speelt van alles maar het HIP heeft de afgelopen jaren ook niet stilgezeten. Zo heeft een zevental hogescholen de krachten gebundeld door gezamenlijk Energie in te kopen. “Wij willen nu vooral een volgende stap hogerop maken: laten zien welke toegevoegde waarde goed inkopen kan leveren aan het primaire proces in het onderwijs, daar gaat het immers om,” aldus Antoinette Bos (vz), “en dat in een open sfeer en met passie voor het inkoopproces”. Voor deze ene gelegenheid zochten de inkoopmanagers het letterlijk hogerop, daarbij gezekerd door hun collega-inkoopmanagers.