Het Canadese Bombardier Transportation is onder meer leverancier van metrostellen aan het Rotterdamse vervoerbedrijf RET en leverde samen met Siemens de bekende Sprinter Light Train aan NS. De nieuwe chief procurement officer Benedict Lannoye zet in op risicoreductie in de supply chain, sterke vermindering van het aantal leveranciers (van enige tienduizenden nu, naar rond de duizend in 2020…) en kostenbesparing.
Bundeling inkoopvolumes en standaardisatie
Door de inkoopvolumes van de vele vestigingen beter te bundelen, door volumes verder te concentreren bij minder leveranciers en de inkoopmogelijkheden bij globale leveranciers efficiënter te benutten hoopt Lannoye de inkoopkosten te verlagen. Ook valt door standaardisatie van de aangekochte onderdelen nog veel te winnen, zegt de cpo in een interview met Deal!.
After market
‘We nemen voorts kostenoptimalisatie op de langere termijn in overweging bij inkoopbeslissingen. Bij de keuze van een leverancier betrekken we nu ook expliciet de life cycle cost, de omzet die de leverancier kan genereren in de after market, het onderhoud van de trein’, aldus de cpo van Bombardier Transportation. Het complete interview is te lezen in Deal! van februari.