Autofabrikant BMW heeft moeite de juiste leveranciers van onderdelen en componenten voor hybride en volledig elektrische auto's te vinden. Dat blijkt uit de reactie van het bedrijf op vragen die de redactie van Deal! - magazine voor inkoop en supply management - voorlegde aan BMW. Naast kwaliteit liggen de belangrijkste inkoopissues op het gebied van ‘prijs, flexibiliteit en innovatie’. ‘BMW wil de meest innovatieve producten hebben, met de beste kwaliteit voor de beste prijs en wil over een flexibel productiesysteem beschikken’.
Qua innovatie blijkt er een forse uitdaging te zijn bij de ontwikkeling van hybride en volledig elektrisch aangedreven auto’s. BMW heeft momenteel vier modellen met een hybride aandrijving: naast de BMW i8, de BMW ActiveHybrid 3, 5 en 7. De BMW i3 is de volledig elektrische auto van het Duitse bedrijf. ‘De specifieke aard van de eisen die BMW stelt betekent dat de bestaande toeleveranciers van e-mobility componenten meestal niet de geschikte oplossingen kunnen leveren vanuit de bestaande productportfolio, maar nieuwe oplossingen moeten ontwikkelen, of op z’n minst modificaties moeten aanbrengen om op het prestatieniveau van onze auto’s te komen’, aldus BMW.
Er mag dan inmiddels weliswaar een grote toeleveringsmarkt voor e-mobility-producten zijn, maar BMW heeft dus zelden iets aan de plug and play oplossingen van e-leveranciers. En daar komt bij dat niet alle leveranciers voldoende productiekwaliteiten hebben om op de short list van de kritische inkopers in München te komen.
Het gehele artikel staat in het komende nummer van Deal!