Nevi
Winkelwagen 0
Kennislab

Rademaker transformeert inkooppraktijk: Richard Doze bouwt aan een compleet team

Artikel 5 minuten mei 2025

Richard Doze, teamleider Inkoop bij Rademaker, deelt zijn visie op het bouwen van een sterk inkoopteam, de uitdagingen van uitbesteding en het belang van samenwerking met leveranciers.

Rademaker in Culemborg heeft een spannend jaar achter de rug, vol ingrijpende veranderingen. ‘Amerikaanse importtarieven hebben al een grote administratieve impact’, aldus inkoopteamleider Richard Doze.

Rademaker in Culemborg is leverancier van industriële bakkerijapparatuur voor grootschalige productie van brood, broodjes, croissants, pizza’s, taarten en quiches. Klanten zijn vaak de leveranciers van broodproducten aan supermarktketens. De installed base van ongeveer 1200 grote productlijnen staat vooral in Europa, maar de VS, China en Azië zijn groeimarkten voor de ondernemer. Familiebedrijf Rademaker is een holding met meerdere werkmaatschappijen, twee productiefaciliteiten, in Culemborg en Slowakije, 650 werknemers waarvan 420 in Nederland en 180 in Slowakije. Verder zijn er 50 mensen wereldwijd werkzaam in de service- en verkooporganisatie. De omzet kwam vorig jaar uit op 140 miljoen euro.

Trumps importtarieven

De vraag wat het effect van de Amerikaanse importtarieven is op de business van Rademaker, is nu nog niet te beantwoorden, zegt Richard Doze, teamleider van het zeskoppige inkoopteam. “Het heeft nu al een grote administratieve impact, omdat het land van oorsprong nu op artikelniveau moet worden vastgelegd in onze systemen. Ik weet niet wat het zal doen met onze orderintake. We zitten in de voedselindustrie en onze klanten hebben deze machines nodig om deegproducten te maken.”

Uitbesteden van productie

De machines van Rademaker zijn lange industriële productielijnen waar deeg in wordt bewerkt tot een brood- of afbakproduct. Ze bestaan uit units die een specifieke bewerking uitvoeren zoals kneden of rollen, en transportbanden die het deeg door het proces vervoeren. Tot 2024 maakte Rademaker de klantspecifieke lijnen in eigen huis. Toen is het de productie van een aantal units gaan uitbesteden. Voor de inkoop van die units is Doze verantwoordelijk, naast zijn rol als leidinggevende van het inkoopteam. En er vond nog een grote verandering plaats binnen Rademaker. Er werd een nieuw product ontwikkeld voor de deegverwerkende markt, net onder het topsegment, de Radini. Een gestandaardiseerde en modulair uitgevoerde lijn die tot 1000 kilo deeg per uur kan verwerken. De productie van de units voor de Radini wordt ook uitbesteed aan toeleveranciers. Dat bracht een cultuurverandering teweeg binnen het bedrijf.

Constant in gesprek

Doze: “We waren nog niet compleet ingericht voor het uitbesteden. Onze engineers moesten bijvoorbeeld hun technische productdocumentatie anders aanleveren. Het vroeg ook meer samenwerking tussen verschillende afdelingen. Maar we hebben goede partijen gevonden en de resultaten zijn goed, ook commercieel gezien.” Doze’s grootste inkoopuitdaging zit in de productieplanning. “We zijn een groot bedrijf en zeker bij uitbesteding sterk afhankelijk van verschillende afdelingen en leveranciers. We sturen elke twee weken een forecast uit en toch verschuiven de verschillende planningen om uiteenlopende redenen. Op basis van onze gemiddelde behoefte reserveren we capaciteit bij toeleveranciers, voornamelijk voor draai- en freeswerk. In extreem drukke perioden pieken we flink over die gemiddelde behoefte heen, maar er zijn ook rustigere perioden en dan hebben we minder capaciteit van toeleveranciers nodig. We zijn constant in gesprek over planning, capaciteit en bemensing.”

Leveranciersdag

Onlangs organiseerde Doze voor de tweede keer een leveranciersdag, om de visie en de doelstellingen van Rademaker te delen met de belangrijkste leveranciers. “Ik kreeg het best even zwaar te verduren. Ik vroeg wat de leveranciers van ons nodig hebben om de doelstellingen te halen. Toen kwamen dezelfde dingen naar boven, over de forecast en de technische tekeningen bijvoorbeeld. Het is voor ons een waardevolle dag omdat ik met de informatie weer de organisatie in kan om dingen te verbeteren. De eerste keer dat we het deden waren de leveranciers merkbaar op hun hoede, ze wisten niet wat ze konden verwachten.

“Het is ongelofelijk wat je met z’n allen voor elkaar kunt krijgen”
Richard Doze, Teamleider Inkoop Rademaker

Dit jaar was iedereen veel vrijer en werd er onderling veel meer gepraat. Wij zijn in de loop der jaren ook transparanter geworden richting leveranciers wat de samenwerking heeft verbeterd.”

Iedereen in zijn kracht

Toen Doze zes jaar geleden bij Rademaker kwam was zijn doel om de inkoopafdeling meer complementair te maken en te zorgen dat iedereen in zijn kracht staat, doet waar hij of zij het beste in is. “Dat is inmiddels gelukt. Als leidinggevende hecht ik veel waarde aan het menselijke aspect. Ik luister goed naar mensen en kijk wat ze kunnen. Soms zeggen mensen dat ze iets kunnen, terwijl ze daar juist minder sterk in zijn, en andersom. Wanneer je mensen kansen geeft en ze krijgen meer verantwoordelijkheid, dan zie je ze groeien. Ik wil graag weten hoe mensen in hun vel zitten om zo een zo compleet mogelijk team te kunnen maken.”

Kwaliteit en op tijd

Over vijf jaar wil Doze flink wat inkoopprocessen die nu nog met de hand worden gedaan geautomatiseerd zien. “We zijn nu met een aantal mensen leveranciers aan het nabellen omdat ze niet op tijd leveren. Wij moeten mensen aan het werk zetten omdat andere bedrijven hun afspraken niet nakomen. Eigenlijk zouden we die bedrijven een factuur moeten sturen voor de kosten die we maken met het nabellen. We hebben vorig jaar afscheid genomen van leveranciers die niet voldeden vanuit het oogpunt van kwaliteit en/of on-time delivery. Deze aspecten zijn nu eenmaal heel erg belangrijk voor ons.”

Drive

Doze haalt veel voldoening uit het samen voor elkaar krijgen van dingen die bijna onmogelijk zijn. “Toen er een schip dwars lag in het Suezkanaal moest onze elektronicaman op eBay op zoek naar de componenten die nodig waren om de units de deur uit te krijgen. Dat is gelukt. Het is echt ongelofelijk wat je dan met z’n allen voor elkaar krijgt. Die drive die dan in mensen naar boven komt, vind ik geweldig.”

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder winkelen