Voor Goldratt is het doel van een onderneming duidelijk: een onderneming moet geld genereren, nu en in de toekomst. Geld dat nodig is om de banen van de medewerkers zeker te stellen en de concurrentiepositie te kunnen verbeteren of tenminste te behouden, en geld dat nodig is om nieuwe producten te ontwikkelen waarmee in de behoeften van de klanten kan worden voorzien.
Purchasers across the world have different challenges but also a great deal in common. Emma Clarke assesses how buyers in the US, China, Australia and South Africa are getting results and recognition.Purchasing is now established as a global operation.
The research examined macro-environmental factors that are shaping industry, identified the most pressing issues faced by chief executive officers (CEOs), and solicited the viewpoints of purchasing professionals. A balanced approach was thereby assured.
Goede inkopers kunnen een directe bijdrage leveren aan het strategische succes van hun onderneming. Bedrijven hebben er dus alle belang bij om hun inkoopmedewerkers naar waarde te schatten en hen alle kansen te geven om hun capaciteiten te ontplooien. Maar in de realiteit blijkt dat nog niet steeds het geval te zijn, noch qua salaris noch qua waardeperceptie.
In de ING sectorstudie Decentrale Overheden I (Gemeenten) van november 2004 stond samenwerking als een van de meest belangwekkende trends genoemd. In de doorlopende contacten met gemeenten, provincies en met het bedrijfsleven werd de actualiteit van dit thema nog eens bevestigd.
Het inkoopgedrag in de samenwerking met leveranciers is van vele aspecten afhankelijk. Voor de inkoper is het van belang om de verschillende typen relaties te onderkennen, de juiste samenwerking- en coördinatievorm hierbij te kiezen en deze actief te managen.
“De business outlook gegevens voor februari laten het grootste vertrouwen in de toekomst zien in elf jaar van de Nederlandse productiebedrijven. Het Nederlandse nettoresultaat voor de productieomvang is bovendien voor de vijfde keer op rij het hoogst van alle elf onderzochte EU-landen (sinds eind 2016) en de op één na hoogste van de zeventien onderzochte landen wereldwijd.
De uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, zorg en economie stellen nieuwe eisen aan de inkoper. Innovatiegericht inkopen is misschien wel de belangrijkste. Op het recente symposium van de Haagse Hogeschool werden de contouren van die innovatiegerichte inkoper geschetst.