Samenwerking boven alles
Inkopers beheren steeds grotere budgetten. Eén op de vier is verantwoordelijk voor een spend van meer dan € 50 miljoen. Toch draait het vak allang niet meer om prijs alleen. Samenwerken staat consequent bovenaan als kernkracht, gevolgd door vakkennis, communicatie en leiderschap.
Leidinggevenden komen allang niet meer exclusief uit inkoop. Bijna 40% van de respondenten heeft een manager die afkomstig is uit directie, finance of supply chain. Dat onderstreept het belang van positionering: wie impact wil maken, moet zichtbaar zijn buiten het eigen vakgebied.
Werkdruk en wendbaarheid
Meer dan de helft van de inkopers ervaart een hogere werkdruk. Toch zoekt slechts 7% van hen een andere baan vanwege stress. De meeste professionals blijven gemotiveerd door kansen voor persoonlijke groei, aantrekkelijkere functies of de wens om meer maatschappelijke impact te maken.
Opleiding en kennisdeling blijven cruciaal. Vakbladen, nieuwsbrieven, collega’s en LinkedIn worden het meest genoemd als bronnen om bij te blijven. Ook webinars en Google-zoektochten zijn niet meer weg te denken.
Inkomensgroei én waardering
Het aandeel inkopers met een salaris boven de € 6.000 is opnieuw gestegen. Daarnaast zijn secundaire arbeidsvoorwaarden als opleidingsbudget, dertiende maand en leaseauto’s steeds vaker onderdeel van het pakket. Toch draait waardering niet alleen om geld. Veel professionals zijn trots op hun bijdrage aan betere samenwerking, procesoptimalisatie en innovatie.
Wat is hot (en wat niet)?
Drie onderwerpen springen eruit als urgent in het vakgebied:
Stijgende inkoopkosten en kwaliteitsbewaking
Te late betrokkenheid bij projecten
Regelgeving, met name op het gebied van duurzaamheid en veiligheid
Daarnaast groeit de behoefte aan verdere digitalisering. Die stijgt van plek vier naar plek twee in de lijst van belangrijkste ontwikkelwensen, direct achter strategische inkoop. De aandacht voor verduurzaming daalt licht, maar blijft relevant. CO₂-reductie, energieverbruik en circulariteit staan daarbij centraal.
Trots, groei en maatschappelijke waarde
Het mooiste onderdeel van het onderzoek? De open antwoorden op de vraag: “Waar ben je trots op?”. De ene inkoper noemt het realiseren van kostenreductie, de ander het ontwikkelen van een professioneel team. Sommigen noemen hun impact op ESG-doelen, anderen het slimmer inkopen van medische hulpmiddelen of digitalisering op afdelingsniveau.
Wat opvalt, is de intrinsieke motivatie: de wil om bij te dragen aan een betere organisatie én samenleving. Of, zoals één respondent het formuleert: “Proberen de wereld een stukje mooier achter te laten dan dat we die hebben gekregen.”