MVO Nederland en Nevi roepen gezamenlijk op tot solidariteit en samenwerking in tijden van crisis:
Crises halen het beste in mensen naar boven, wordt altijd gezegd. Dat zien we nu ook volop om ons heen: mensen tonen begrip, zijn solidair en helpen elkaar waar ze kunnen. Toch zijn er helaas ook uitzonderingen. En dat zien we net zo bij bedrijven. Enkele blijken zich schokkend egoïstisch op te stellen naar hun leveranciers.
De eerste reflex na het uitbreken van de Corona-crisis in Nederland was er een van grote solidariteit. Mensen schoten massaal in de hulpstand, politici waren plotseling eensgezind, bedrijven boden belangeloos hun diensten aan. En nog steeds. We’re all in this together – dat drong meteen goed door, van Groningen tot Maastricht, in alle lagen van de bevolking. Alleen samen krijgen we corona onder controle.
Maar nu we een aantal weken verder zijn en allerlei problemen zichtbaar worden, lijkt dit sentiment bij enkele bedrijven te kantelen. Naast de vele hartverwarmende initiatieven komen er ook lelijke bijwerkingen van de crisis aan het licht. Terwijl de overheid en banken er alles aan doen om bedrijven financieel door deze moeilijke tijd te loodsen, grijpen tegelijkertijd sommige van hen de situatie aan om betaaltermijnen flink te verlengen of zelfs al hun betalingen tot nader order op te schorten. Enkelen wagen het om ook nog eens een flinke korting op hun facturen te eisen. Onbehoorlijk, en funest voor veel toeleveranciers. Zij moeten hiermee soms in plaats van de standaard zestig, maar liefst honderdtwintig dagen wachten op betaling. Met alle gevolgen van dien voor die toeleveranciers. En nog los van de gevolgen verderop in de keten.
Het ergste van dit alles: de betreffende bedrijven besluiten dit vaak eenzijdig, zonder enig overleg. Ze delen het plompverloren mede, via een brief of mail aan hun leveranciers. Het getuigt van korte-termijn-denken om in deze situatie puur en alleen voor je eigen business te gaan en problemen door te schuiven naar je leveranciers. En indirect naar alle leveranciers die daarachter zitten: hele ketens kunnen hiervan de dupe worden. Helaas komt dit soort praktijken vaker voor. Maar uniek aan de coronacrisis is dat dit gedrag niet alleen de eigen leverancier treft, maar dat diens concurrenten waarschijnlijk hetzelfde ondervinden. Een hele leveranciersmarkt wordt geraakt. De traditionele uitwijk – als de eigen leverancier onverhoopt omvalt - naar een alternatieve leverancier is straks dus niet meer zomaar mogelijk. Op deze manier ondermijnen bedrijven zelf het fundament waarop het succes van hun eigen organisatie drijft.
Hoe zou het dan wel moeten? In principe geldt voor elke professionele opdrachtgever: kom je contractuele verplichtingen netjes na, contract is contract. En bij continuïteitsproblemen: leg contact en wees transparant. Zoek vervolgens samen met je zakelijke partners naar oplossingen. Tref bijvoorbeeld (samen!) speciale betalingsregelingen, herzie het contract of haal de minder noodzakelijke extra’s eraf, verlaag bepaalde betalingen tijdelijk, of tref een uitstelregeling. Mogelijkheden te over, als het maar in overleg gaat. Contact is in deze periode belangrijker dan het contract.
Er zijn ook organisaties die geen last hebben van deze crisis of er zelfs van profiteren. Ook dan is dialoog en samenwerking met leveranciers belangrijk. Partijen in deze positie kunnen hun leveranciers bijvoorbeeld helpen door werk naar voren te trekken. Sommige overheidsorganisaties, banken en pensioenfondsen betalen leveranciers vooruit of verkorten hun betalingstermijn juist.
Deze crisis vraagt iedereen – dus ook bedrijven – zich van zijn beste kant te laten zien. Simpelweg omdat we niet zonder elkaar kunnen. Wanneer opdrachtgevers en leveranciers zich solidair tonen met elkaar, ontstaat een goede basis om hun samenwerking veilig te stellen en de komende jaren verder uit te bouwen.
Maria van der Heijden – MVO Nederland
Jeroen Harink – Nevi