Nevi
0

De impact van inkoop is groter dan je denkt

#powerofprocurement

Nevi heeft 13 partijprogramma’s geanalyseerd op inkoop gerelateerde thema’s naar aanleiding van de verkiezingen op 22 november 2023. In 6 van 13 programma’s wordt direct over woorden zoals inkopen, aanbesteding, keten of marktwerking geschreven. 

Dat is belangrijk want de impact van inkoop op de verschillende maatschappelijke uitdagingen van het nieuwe kabinet (energietransitie, milieuvervuiling, grondstoffentekort etc.) is enorm. Over duurzaamheid wordt veel geschreven waar ook een sterke koppeling met inkoopactiviteiten van organisaties kan worden gemaakt. Private en publieke inkoop zijn met een besteding van 400 miljard een niet te onderschatten kracht om (gehele) markten te veranderen in lijn met de verschillende maatschappelijke, duurzame en eerlijke transities. 

Tijdens de formatieperiode timmert Nevi flink aan de weg om de impact van de inkoopfunctie in het nieuwe coalitieakkoord een plek te geven en zo hoger op de agenda te krijgen van beleidsmakers en budgethouders. Zo krijgen 7 partijen die de grootste kans maken op een plek aan de onderhandelingstafel een brief op maat waarbij we direct aanhaken op hun eigen partij programma. Samen met andere organisaties bieden we een tekst aan voor het coalitieakkoord. Via sociale media zetten we in om het bewustzijn van de impact van inkoop te vergroten met #PowerofProcurement. 

We hebben 38 inkoop gerelateerde trefwoorden, 12 trefwoorden over ketens en 16 over transitie gevonden. De verschillen zijn groot. Partij voor de Dieren en Christen Unie schrijven in hun partij programma het meest over inkoopgerelateerde onderwerpen, D66 en de Christen Unie schrijven het meest vanuit het perspectief van transities waarbij de link naar inkoop sterker naar voren kan komen. Over toeleveringsketens wordt nauwelijks gesproken, alleen de partij programma’s van PvdA/GroenLinks, D66 en BBB schrijven daarover (bv. minder afhankelijk van China). De VVD, NSC (Omtzigt) en CDA reppen dus met geen woord over inkoop gerelateerde thema’s. 

Impact van inkoop is groter dan je denkt. Wij helpen politiek Nederland graag om nog bewuster te worden van de impact van inkoop.


Lees meer Lees minder

Bekijk hier onze kernboodschappen

Om de impact van inkoop op innovatie en duurzaamheidsvraagstukken te benutten (60-80% van de omzet gaat via inkoop) moeten opdrachtgevers meer met inkoopprofessional samenwerken. ​
Nevi pleit voor een sterke industrieagenda op innovatie, sustainability en toegang tot kritische grondstoffen om de Nederlandse concurrentiepositie te versterken.
Zet overheidsinkopen veel meer in voor de transities van onze samenleving. Duurzaam en sociaal inkopen moet minder vrijblijvend en versneld worden ingezet.
Private en publieke inkoopactiviteiten zijn met een besteding van € 400 miljard een krachtig instrument om de transitie naar de nieuwe economie te faciliteren en te versnellen.


Help mee om de impact van inkoop zichtbaar te maken!

Wat kan jij doen? Jij kan berichten van Nevi rond de verkiezingen delen, een statement of plaatje in tot en met de kerst onder je e-mail handtekening plakken of zelf berichten op LinkedIn zetten. Kijk en download op Nevi Inside Procurement de beelden die je kan delen.

Bekijk de video

Power of Procurement

Power of Procurement

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren