Nevi
0
Nieuws

Wat de inkoper kan leren van de ‘onderwereld’ (Misfit economy)

Artikel 3 minuten augustus 2018

Omdenken: het wordt steeds belangrijker binnen inkoop. Misschien kunnen inkopers wat dit betreft nog wat opsteken van de onderwereld…

... waar er vaak een onderliggende businesscase is met een verrassend creatieve oplossing. Tijdens het World Procurement Congress kwam deze vergelijking voorbij. Natuurlijk hoeft geen enkele inkoper het criminele pad te kiezen, maar anders naar de wereld kunnen kijken is wel een pré. 

Namens NEVI-Purspective bezocht ik op 16 en 17 mei het World Procurement Congress in Londen, georganiseerd door Procurement Leaders. Al jaren is NEVI-Purspective aanwezig op dit congres om uit eerste hand te vernemen wat er speelt vanuit de wereldwijde procurement-blik op CPO-niveau. In het verleden stonden wij hier ook weleens met een stand; nu zijn wij gesprekspartner van Procurement Leaders. Wat er speelt vanuit een wereldwijde blik, op CPO-niveau, is iets wat wij graag uit eerste hand willen horen.  

Een van de belangrijkste trends van dit moment is dat eigenlijk iedereen wel zoekende is naar een wijze om met procurement in te spelen op de veranderende wereld. Het is een technische discipline, maar inkoop gaat steeds meer naar buiten kijken en is bezig met vraagstukken vanuit de business, zoals digitale transformatie. De uitdaging voor procurement is om dit echt specifiek te maken. Digitale transformatie is geen doel op zichzelf; je moet weten wat je ermee wilt bereiken. Is dat efficiency, integreren van blockchain, misschien om meer transparantie in de keten te brengen, of het verbeteren van het procure-to-pay-proces? 

Change manager 

Innovatie is ook een thema, maar om echt disruptief te innoveren is het nodig dat inkoopleiders out-of-the-box gaan nadenken. Omdat inkoop in veel organisaties een technocratisch vak is, is het op veel plekken zoeken naar de benodigde open mindset, maar ook naar de soft skills om verandering mogelijk te maken. Dit betekent dat organisaties veel meer aandacht moeten hebben voor het opleiden van hun mensen en het selecteren op de juiste vaardigheden. Een CPO moet tegenwoordig een soort change manager zijn. Voor procurement professionals zijn communicatievaardigheden essentieel om cultuurverschillen tussen afdelingen en organisaties te kunnen overbruggen. Ook moeten zij inspirerend zijn, om de mensen om zich heen mee te kunnen nemen en bovendien moeten zij 'open minded' naar de wereld kunnen kijken. 

Comfortzone 

Zaken als agility, design thinking en sustainability kwamen tijdens het World Procurement Congres aan de orde en ook hier werd duidelijk dat het inkoopvak zichzelf moet uitdagen om flexibeler, creatiever en duurzamer te opereren. Er waren verschillende sprekers die dit ook benadrukten. Zo was er een spreker, Duncan Wardle, die jarenlang voor Walt Disney heeft gewerkt als Vice president Innovation en Creativity en zijn publiek uitdaagde om meer buiten hun comfortzone te opereren en creatiever te zijn maar ook intuïtie en mindfulness te integreren. Zeker inspirerend was Alexa Clay die een studie had gedaan naar het onderwereldcircuit. Dat was misschien wel de meest verrassende boodschap: eigenlijk kunnen we als inkoop nog best veel leren van die criminelen. Niet door zelf crimineel te worden natuurlijk, maar wel door anders naar de wereld te kijken: open minded, buiten vastgeroeste structuren en creatiever bovenal. “Bringing the secret misfit out of procurement” is de boodschap van Alexa Clay tijdens de laatste sessie van het congres. 

Dit horen op een inkoopcongres vond ik een positieve verrassing, want het betekent dat de inkoopwereld zich er steeds bewuster van wordt dat men moet kunnen omdenken.


Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder winkelen