NEVI Medewerker Inkoop en Logistiek

Heb je een operationele of ondersteunende inkooprol en wil je jouw inkoopkennis en vaardigheden snel verbreden? Dan is Medewerker Inkoop en Logistiek (MIL) dé praktische NEVI-opleiding voor jou!

Wat leer je?

Ondersteunende operationele en logistieke inkoopactiviteiten uitvoeren: bestellen, bewaken en nazorg
Inzicht in tactische inkoopproces: specificeren, selecteren en contracteren
De juridische basisaspecten
Alles over de automatiseringssystemen die in inkoop en e-procurement gebruikt worden
Basisvaardigheden schriftelijk rapporteren, communiceren, onderhandelen en je tijd effectief besteden

Waarom een opleiding Medewerker Inkoop en Logistiek volgen?

In je werk heb je, al dan niet fulltime, te maken met inkoop en de logistieke aspecten van inkoop. Dat biedt kansen en uitdagingen. Je zorgt ervoor dat er snel en precies op tijd geleverd wordt, tegen een scherpe prijs én een hoge kwaliteit. Ook zorg je ervoor dat operationele inkoopprocessen in je organisatie goed verlopen. Met de opleiding Medewerker Inkoop en Logistiek verbreed je snel je inkoopkennis en -vaardigheden die je nodig hebt in je werk. Op een praktische manier verwerf je actuele inkoopbasiskennis en competenties.

Voor wie is de opleiding Medewerker Inkoop en Logistiek geschikt?

Deze opleiding is geschikt voor medewerkers die (naast andere werkzaamheden) een operationele inkooprol vervullen, werken op een afdeling die is gerelateerd aan inkoop of zich bezighouden met de afwikkeling van bestellingen. Ben jij bijvoorbeeld administratief medewerker inkoop? Of medewerker inkoop of assistent inkoper? Of heb je een operationele inkoop- en/of logistieke functie? Dan is deze opleiding geschikt voor jou.

Modules

Deze opleiding bestaat uit 2 modules die los van elkaar geëxamineerd worden.

 

NEVI Medewerker Inkoop en Logistiek deel 1 en 2

Basismodule 1

Duur: 4 dagen of 8 avonden

Dit deel is een algemene inleiding in inkoop. Wat is inkoop nu eigenlijk en waar is inkoop precies verantwoordelijk voor? We bekijken de structuur en de processen binnen een organisatie. Waar in dat geheel bevindt inkoop zich? Verder krijg je informatie op juridisch gebied, zodat je weet aan welke juridische spelregels je je moet houden. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Inkoopproces en inkoopactiviteiten
    • Je krijgt een inleiding op de zes fasen in het inkoopproces en de (niveaus van) inkoopactiviteiten. Vervolgens verdiep je je in de rol en plaats van de medewerker inkoop logistiek en het operationele inkoopproces.
  • Juridische basiskennis
    • Hierin staat het contracteren centraal. Het doel van het contracteren is het afsluiten van een koopcontract. Hoewel jij als medewerker inkoop en logistiek meestal niet zélf contracten sluit, moet je toch weten hoe en wanneer een overeenkomst tot stand komt.
  • Order- en levertijdbewaking
    • Hierin staat de orderbewaking centraal. Hoe controleer je of een leverancier zijn verplichtingen nakomt?
  • Ontvangstfase
    • Je hebt de bestelling gedaan en de order en de levertijd bewaakt. En dan is het zo ver: de bestelling komt binnen. Welke acties zijn er in de ontvangstfase nodig? Zijn de goederen bijvoorbeeld niet beschadigd geraakt tijdens transport? Zijn ze in het juiste aantal geleverd? Is de kwaliteit in orde? En wat doe je als de leverancier zijn verplichtingen niet nakomt?
  • Kwaliteitsbewaking
    • Het laatste onderwerp op het gebied van bewaken: bewaken van de kwaliteit. Welke keuringsmethoden kies je en tot welke kwaliteitskosten leidt dit? Daarna bespreken we de activiteiten die bij nazorg behoren. Hoe zorg je ervoor dat het inkoopproces netjes en volledig wordt afgerond? Ook komt het afhandelen van meer- en minderwerk aan bod.
  • Effectieve communicatie
    • Veel vraagstukken ontstaan door onduidelijkheden en misverstanden. Daarom besteden we veel aandacht aan communicatie. Je leert hoe je op een actieve manier luistert en doeltreffende vragen stelt. Zo kun je in je dagelijks werk faalkosten en afstemmingsproblemen voorkomen.

Basismodule 2

Duur: 4 dagen of 8 avonden

Deel 2 richt zich met name op het ondersteunen in het tactische inkoopproces (specificeren, selecteren en contracteren). De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • De inkoopspecificatie, marktonderzoek, leveranciersselectie
    • We bespreken waar een goede inkoopspecificatie aan moet voldoen en hoe je de specificatie opstelt. Je leert de basis voor het uitvoeren van een inkoop marktonderzoek en we gaan dieper in op de leveranciersselectie.
  • Het offerte traject
    • We behandelen vragen als: hoe vertaal je de opgestelde specificaties in de offerteaanvraag? Wat zet je in de offerteaanvraag en waarom? Vervolgens nemen we door hoe je kunt beoordelen of de binnengekomen offertes aan de gestelde eisen en voorwaarden voldoen. Na de offertebeoordeling volgt de offertevergelijking. Hoe kun je de verschillende offertes op een goede en eerlijke manier vergelijken? En hoe evalueer je welke leverancier het beste aanbod heeft?
  • Beoordeling van leveranciers
    • Hoe toets je of leveranciers hun afspraken nakomen? We gaan in op het doel van leveranciersbeoordeling en welke gegevens je daarvoor moet verzamelen. 
  • Automatisering en e-procurement
    • We behandelen de rol van automatisering in het inkoopproces. Welke informatiebehoefte is er? Wat zijn inkoopsystemen en ERP-systemen? En wat kunnen zij voor inkoop betekenen?
  • Expeditie en vervoer
    • In dit deel bespreken we expeditie en vervoer. Vervolgens staat we stil bij een aantal belangrijke aspecten van vervoer. Zoals leveringscondities, incoterms, verpakking en vervoerskosten.
  • Voorraad: besturing en kosten
    • We gaan dieper in op de schakel ‘voorraad’ uit de goederenstroom. De voorraad is niet alleen het eindpunt van het inkooptraject, maar ook het startpunt van het volgende inkooptraject. Het gaat hierbij om vragen als: waarom hebben we voorraden? Wanneer moeten we de voorraad weer gaan aanvullen en nieuwe goederen bestellen? En welke risico’s lopen we met (te) veel of (te) weinig voorraad? 
  • Schriftelijk rapporteren en timemanagement
    • Schriftelijke communicatie is een van de onderwerpen. Ook besteden we aandacht aan timemanagement. Tijd is een schaars goed. Dit betekent dat je je tijd maximaal moet kunnen benutten.
  • Basis van Onderhandelen 
    • Je leert wat onderhandelen is en welke vormen van onderhandelen je kunt onderscheiden. Ook worden enkele principes besproken die de basis zijn van onderhandelen. Met deze kennis kun je zowel extern als intern de belangen van jouw organisatie dienen. Tot slot behandelt dit deel enkele belangrijke onderhandelingsprincipes volgens de Harvard-methode.

Praktische informatie

Prijsoverzicht opleidingen

Download het prijsoverzicht van alle NEVI vakopleidingen 2018.

Niveau

mbo

Instapniveau

mbo, mavo, havo of een vergelijkbaar niveau door werkervaring is gewenst, niet vereist

Opleidingsduur

Dagopleiding: 3 maanden
Avondopleiding: 5 maanden

De gehele opleiding bestaat uit 8 dagen of 16 avonden.

Waar en wanneer?

Diverse locaties en startmomenten.
De opleiding wordt verzorgd in Eindhoven, Rotterdam, Utrecht en Zwolle.

Studiebelasting

4-6 uur per week

Branche erkend diploma

Ja

Aantal modules

1 (2 delen: MIL 1 en MIL 2)

Toetsing

Elk deel wordt afgesloten met een online examen op locatie. Hier lees je meer over het examen.

Vrijstellingen

Voor deze opleiding kun je geen vrijstellingen aanvragen

Onderwijsvorm

Klassikaal

Studiemateriaal

Al het studiemateriaal zit in een lesmap

NEVI basic

€ 2.294,00
vanafprijs - excl. btw
(Niet ledenprijs) - NEVI BASIC is gratis en geeft toegang
 tot ons netwerk

NEVI pro

€ 1.995,00
vanafprijs - excl. btw
(Ledenprijs) - NEVI PRO kost €235,00 p/j (incl. Vakblad DEAL!) en geeft toegang tot ons netwerk en kortingen op onze producten.

NEVI incompany

Op aanvraag
Dit product bieden wij ook InCompany aan, voor uw organisatie. Bel: 088 - 33 00 700