Vernieuwde inkooporganisatie zorgt voor efficiency en innovatie binnen Accell Group

30 Oktober 2019

Accell Group richt zich op de midden- en hogere segment van de markt voor fietsen en fietsonderdelen en -accessoires. Bekende grote nationale en internationale merken binnen de portefeuille zijn Batavus, Koga, Sparta en Lapierre.

Toen Jorden van de Riet, Group Procurement Director, ruim 3 jaar geleden begon was er geen inkooporganisatie op groepsniveau. Er werd er vooral lokaal ingekocht, door productmanagers. Met het centraliseren van de inkoop wordt de potentie binnen Accell Group aanzienlijk beter benut. 

Jorden: “Dat gaat veel verder dan prijzen van componenten. Denk bijvoorbeeld aan het terugbrengen van het aantal logistieke bewegingen door collaborative planning. Met een internationaal georiënteerd bedrijf zoals Accell maak je dan grote slagen. Dit brengt voordelen voor ons én de leverancier: een gedeelde winst.”

Innoveren met leveranciers

We zijn ook aantrekkelijk voor leveranciers, omdat ze zien dat wij als Group acteren. Zij benaderen ons nu ook zelf om samen te innoveren. Daarbij werkt procurement nauw samen met de productmanagers. En met resultaat: de uitkomsten van deze samenwerking worden op dit moment concreet vertaald in de nieuwe modellen fietsen.

Van nul naar ‘nerve center’ 

Door deze vernieuwde manier van werken en de centrale positie van procurement, wordt steeds meer zichtbaar dat procurement direct impact heeft op de business. Jorden: ‘Inkoop is verworden tot ‘Nerve center’ binnen Accell.

Impact van inkoop in beeld

In de serie ‘De impact van inkoop in beeld’ vertellen inkoopprofessionals uit het NEVI-netwerk over hun werk en laten zij zien wat professionele inkoop bijdraagt aan organisatiedoelstellingen én aan de maatschappij.