Toeleveringsproblemen blijven Tesla parten spelen

13 December 2017

Als het aan Elon Musk ligt, laat hij binnen afzienbare tijd taxi’s naar Mars vliegen, maar vooralsnog hangt de supply chain voor de productie van het  lager geprijsde mass market Model 3 houtje touwtje aan elkaar. Er zouden nu al 5.000 exemplaren van dit nieuwe model per week van de band moeten rollen, maar dat wordt op zijn vroegst maart volgend jaar. Tesla heeft verschillende problemen in de toeleveringsketen. Een van de grootste problemen is de productie van de batterijen waarvan de eerste twee fasen werden gedaan door gespecialiseerde toeleveranciers.

Keuze voor de verkeerde toeleverancier
Tesla heeft die werkzaamheden over moeten nemen, wat onder meer betekende dat software helemaal opnieuw moest worden geschreven en werk aan mechanische en elektrische componenten over moest worden gedaan. Musk trok zelf het boetekleed aan: hij zou de verkeerde leverancierskeuze hebben gemaakt. Zo’n 400.000 klanten hebben elk al 1.000 dollar aanbetaald voor de Tesla Model 3, maar die som geld verdwijnt als sneeuw voor de zon omdat de bedrijfskosten van deze Amerikaanse autobouwer een half miljoen dollar per uur zijn. Er gaan stemmen op dat Tesla te afhankelijk van haar toeleveranciers zou zijn. In het bijzonder van Panasonic dat de technologie en kennis levert voor Tesla’s megafabriek in Nevada.

Source: 
redactie Deal! - Magazine over inkoop en supply management -