Spanningen toeleveringsketens ProRail

08 September 2017

Spooronderhoudsbedrijf ProRail heeft steeds vaker te maken met toeleveringsproblemen. Omdat de wissels voor het spoor bij Dordrecht niet op tijd werden geleverd, werd het onderhoudswerk afgebroken. ProRail denkt dat de uitvoering van dergelijke projecten door spanningen in de supply chain vaker in de problemen zal komen. Het bedrijf staat onder druk omdat het de komende jaren vele grote onderhoudsprojecten moet uitvoeren. Naast de knelpunten op de materialenmarkt signaleert ProRail ook oplopende inschrijfprijzen bij tenders.

Knelpunten personeel
Onderhoudsplanningen bij ProRail zijn niet makkelijk aan te passen. “We plannen buitendienststellingen twee jaar van te voren. In Dordrecht werden de wissels twee weken later alsnog geleverd, maar dat betekent niet dat je meteen de treinen er weer uit kunt gooien”, licht woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail toe. “Volgende keer zijn het spoorstaven, bovenleidingen of seinen. We signaleren ook al knelpunten met personeel, zeker bij specialistische klussen.”

Aantrekkende markt
Er zijn op de Nederlandse markt een beperkt aantal hoofdaannemers die op het spoor mogen werken, maar die doen zaken met zo’n 3.000 onderaannemers. Ook daar begint het soms krap te worden. ProRail wijt de problemen aan de aantrekkende markt. Eikelboom: “We hebben maar twee leveranciers voor wissels. Na jaren van crisis stromen de opdrachten nu weer binnen. Het is niet vreemd dat opschalen knelpunten oplevert.” Bron: Cobouw, bewerkt.

Source: 
redactie Deal! - Magazine over inkoop en supply management -