Samenspel tussen inkoper en leverancier cruciaal bij productontwikkeling nieuwe slaaprobot

10 April 2019

Auping ontwikkelde samen met Somnox een gloednieuw product: de slaaprobot. Strategisch inkoper Arjan van der Plas vertelt in deze video over de rol van inkoop en leveranciersmanagement bij deze award-winning innovatie. 

Auping is continu op zoek naar mogelijkheden om mensen beter te laten slapen. Dat dat verder gaat dan matrassen, bewijst de recente lancering van de slaaprobot. Samen met Somnox ontwikkelde Auping dit volledig nieuwe product. In dit traject werd gebruik gemaakt van co-engineering met behulp van het leveranciersnetwerk van Auping. De inkoper fungeert hierbij als aanjager en spin in het web.

Zaken als veiligheid, certificering en een degelijke supply chain behoren ook tot het domein van inkoop. Arjan van der Plas: “Bij een nieuw product is dat niet eenvoudig. Je weet immers niet hoe de verkoopaantallen zullen zijn. En bij zowel kleine als grote vraag wil je kunnen leveren.” Dat vraagt wat van je leveranciers en dus ook van de inkoper, die deze relatie moet managen. Bovendien moet hij zorgen voor een contract waarin licenties, leveringen en exclusiviteit goed geregeld zijn. 

Auping slaat een nieuwe weg in met deze ontwikkeling en inkoop levert hieraan een cruciale bijdrage. Arjan van der Plas: “Als strategisch inkoper ondersteun je direct aan de strategie van Auping en draag je er aan bij om mensen beter laten slapen. Dat is het mooie van mijn vak.”

Impact van inkoop in beeld

In de serie ‘De impact van inkoop in beeld’ vertellen inkoopprofessionals uit het NEVI-netwerk over hun werk en laten zij zien wat professionele inkoop bijdraagt aan organisatiedoelstellingen én aan de maatschappij. 

Lees alle verhalen