Retailmarkt volop in beweging

13 April 2018

Inkoopsamenwerking Franse retailers

De Franse supermarktgiganten Casino en Auchan voeren gesprekken over de mogelijkheid van gezamenlijke inkoop van zowel food als non-food. Ze reageren daarmee op de toenemende concurrentie op de Franse markt. De samenwerking beperkt zich overigens niet alleen tot die markt, maar tot alle geografische gebieden waar deze twee retailers actief zijn. De gezamenlijke inkoop richt zich op producten van de belangrijkste toeleveranciers, waaronder de meeste fabrikanten van A-merken. 

Online-verkoop via Amazon

De mededeling komt een week na het nieuws dat Casino een overeenkomst heeft gesloten over de online-verkoop van levensmiddelen met het Amerikaanse Amazon. Dit gebeurt via supermarktdochter Monoprix. Het is de bedoeling dat de huidige inkooppartners van Auchan en Casino de kans krijgen zich aan te sluiten bij het nieuwe inkoopverbond. Het zou onder meer om Système U gaan. 

Internationale inkoopgroepen

De retailsector is sterk in beweging. Europese supermarktconcerns vergroten hun greep op de grote leveranciers van A-merken steeds verder door (internationale) inkoopgroepen. In Deal! 4 van juni 2017 wordt die inkoopsamenwerking in een artikel van Gisela ten Kate (inloggen vereist) in beeld gebracht. De leveranciers op hun beurt, sluiten zich in toenemende mate aan bij online-initiatieven als INS Ecosystem, BigCommerce en Magento, om zo rechtstreeks aan de consument te kunnen leveren.