Retail-inkooporganisatie in de clinch met merkartikelfabrikanten

21 December 2018

AgeCore, inkooporganisatie voor een aantal Europese retailers, is in een verbitterd gevecht gewikkeld met een aantal grote producenten van merkartikelen om de inkoopprijzen te verlagen. Het gaat om verschillende producten van Mars (onder meer Mars, M&M’s, Bounty en Twix), Heineken en Red Bull. Bij de Belgische supermarktketen Colruyt en de Duitse retailer Edeka zijn producten van deze bedrijven niet meer overal te koop. In totaal gaat de strijd om de prijs van ruim negentig producten, voor het grootste deel van de Amerikaanse merkartikelfabrikant Mars. 

Toenemende macht internationale inkoopgroepen

Bij AgeCore zijn naast Edeka en Colruyt ook Eroski uit Spanje, het Franse Intermarché, Coop uit Zwitserland en het Italiaanse Conad aangesloten. In de retailwereld zijn verschillende inkooporganisaties actief die inkoopvolumes van de deelnemers bundelen en zo proberen betere inkoopcondities te krijgen. In Deal! Magazine over Inkoop en Supply Management van juni 2017 (inloggen vereist) brengt onderzoeker Gisela ten Kate deze toenemende machtsconcentratie in beeld.