Nederlandse CEO's: soft skills juist belangrijk in digitale tijdperk

01 Februari 2018

Nederlandse CEO’s vinden het ontwikkelen van soft skills bij hun mensen net zo belangrijk als het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Een overgrote meerderheid van de respondenten in de CEO Survey van PwC zegt dat ze in het digitale tijdperk zowel de zachte vaardigheden als harde digitale skills binnen hun organisatie moeten versterken. Aan de CEO Survey 2018 namen wereldwijd ongeveer 1.300 CEO’s deel, waarvan 65 in Nederland.

Verantwoordelijk voor omscholen medewerkers
Uit het onderzoek komt naar voren dat bestuurders purpose-leidend zijn in het nemen van beslissingen over het automatiseren van banen en taken. Verder voelen de topbestuurders zich verantwoordelijk voor het omscholen van medewerkers als hun banen verdwijnen doordat robots en kunstmatige intelligentie hun taken overnemen.

Digitaal talent werven
Het rekruteren van digitaal talent is moeilijk, vindt ruim de helft van de Nederlandse CEO’s. De strategie die zij volgen om aantrekkelijk te worden en te blijven is modernisering van de werkomgeving. 92 procent van de ondervraagde CEO’s is daar mee bezig. Ook het implementeren van programma’s voor continu leren en ontwikkelen scoort hoog (89 procent), net zoals het aanbieden van flexibiliteit (87 procent). 69 procent verbetert het salaris als middel om nieuw talent aan te trekken.

Hard vallen en snel weer opstaan
Arbeidsmarktexpert Robert Charlier van PwC: ‘Vooral jonge mensen willen zelf bepalen hoe en wanneer zij werken. Ze willen een goede en stimulerende werkomgeving, met uitdagende opdrachten en collega’s die hen coachen. Ze willen op hun smoel kunnen vallen, om daarna ook weer op te staan. Ze willen bij wijze van spreken hun hond mee kunnen nemen en hun moeder uitnodigen voor de lunch. De grote technologiebedrijven in Silicon Valley bieden dit allemaal en zij krijgen duizenden open sollicitaties per jaar.’

 

Source: 
redactie Deal! - Magazine over inkoop en supply management -