Mercedes start pilot met blockchain in kobaltketen

07 Februari 2020

Mercedes-Benz is begonnen met een blockchain-pilot in de supply chain van kobalt. Kobalt is één van de essentiële grondstoffen voor de batterijen in elektrische voertuigen. De autofabrikant wil in de blockchain de hoeveelheid gerecycled materiaal registreren, en daarnaast ook het niveau van de emissies vastleggen en of de duurzaamheidseisen van moederbedrijf Daimler worden gerespecteerd door toeleveranciers in de keten. 

Samenwerking met Chinese toeleverancier

Volgens het Duitse bedrijf is het de eerste autofabrikant die blockchain-technologie gebruikt om de CO2-uitstoot in de wereldwijde toeleveringsketen van batterijen in kaart te brengen. Het bedrijf is ook een partnerschap aangegaan met het Chinese Farasis Energy voor de levering van lithium-ionbatterijen die gemaakt zijn met hernieuwbare energiebronnen en gerecyclede materialen. Daardoor zou volgens Mercedes-Benz de CO2-footprint van de batterijenproductie met ruim 30 procent kunnen worden verkleind.

Vier van de vijf pilots blijven in de pilotfase hangen

Overigens is Gartner sceptisch over het succes van de vele pilots die nu lopen met de inzet van blockchain in ketens. Volgens dit IT-onderzoeksbureau blijven vier van de vijf initiatieven op dit gebied de komende jaren in de pilotfase hangen.

Whitepaper: Inkoop & Blockchain: the perfect match?

Blockchain legt transacties vast. Het is niet te vervalsen en voor iedereen toegankelijk. Het maakt de communicatie tussen mensen of machines een stuk eenvoudiger. En veel sneller. Dat klinkt veelbelovend. De verwachtingen zijn hoog en de mogelijkheden lijken oneindig. Maar wat kan inkoop er in de praktijk mee? En welke concrete toepassingen liggen er in het verschiet? Je leest het in de whitepaper: Inkoop & Blockchain: the perfect match?