Inkopers: pak deze impactkans!

24 Mei 2019

'Nog te weinig inkoopkracht komt terecht bij bedrijven die sociaal, maatschappelijk en duurzaam ondernemen. Dat kan én moet anders,' is de boodschap in een artikel op NRC Live van Karin van Ijsselmuide, Manager Maatschappelijke programma’s bij NEVI, Thomas Leenders, Manager Public & Government Affairs bij Signify en Joost de Kluijver, Directeur van Closing the Loop en spreker tijdens ImpactDay 2019.

Inkopers pak deze impactkans

Inkoop weg uit het knuffelhoekje

Het wordt steeds duidelijker dat een koppeling tussen portemonnee en maatschappelijke doelen heel logisch is, maar deze bestedingen moeten worden behoed voor de valkuil van filantropie. Impact moet juist weg uit het knuffelhoekje: er moet een keuze gemaakt worden voor resultaat, waarbij impact simpelweg één van de criteria is. Alleen dan kunnen de miljarden hun gewenste doel bereiken. En daar kan nog veel verbeterd worden.

Het kan anders

De impact van inkoop wordt keer op keer bewezen, o.a. door het recente onderzoek van het RIVM. Bovendien heeft inkoop een grote impact op het behalen van de duurzame ontwikkelingsdoelen (de zogenaamde Sustainable Development Goals – SDG’s) zoals deze in 2016 opgesteld zijn door de Verenigde Naties. NEVI is coördinator van SDG12 Verantwoorde consumptie en productie. Inmiddels zijn er talloze initiatieven op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen zoals: Webtool ISO20400, Grondstoffenscanner en Green Deal Circulair Inkopen met MVO Nederland en PIANOo. Maar deze leiden tot op heden niet tot structurele verandering, intern noch extern. De reden? Inkopers laten vaak nog kansen liggen.

Lees het volledige artikel op NRC Live: Inkopers: pak deze impactkans!