Inkopen ten tijde van een crisis

12 Mei 2020

In een serie van zeven video’s geeft Wouter Dijkhuizen, docent van Nevi en associate bij DPA Procurement Professionals je adviezen over inkopen ten tijde van een crisis.

Deel 1: Hoe beperk je de supply chain risico’s tijdens de crisis?

We krijgen allemaal te maken met de vraag: Hebben wij of hebben wij geen probleem in onze supply chain. De vraag lijkt eenvoudig maar is het niet. Wouter Dijkhuizen legt uit hoe je de risico's van je supply chain in kaart brengt en wat je kan doen om deze risico's te beperken. Bekijk zijn tips.

Deel 2: Je leverancier doet een beroep op overmacht. Wat nu?

In een crisisperiode zoals de huidige is het niet ondenkbaar: je leverancier kan niet leveren en doet een beroep op overmacht. Wouter Dijkhuizen, praat je er in deze video in vier minuten doorheen: Waar moet je als inkoper of contractmanager op letten in je contract? Op welke overeenkomst, regelingen en wetten kan de leverancier zich mogelijk beroepen? Hoe pak je dat aan bij nieuwe contracten? Bekijk het in de onderstaande video:

Deel 3: Schadeclaim mogelijk?

Loop je schade als je leverancier niet kan leveren? Heb je een cashflowprobleem waardoor je je leverancier niet (meteen) kunt betalen? In deze aflevering vertelt Wouter over de rechten en beperkingen bij het verhalen van schade. Daarnaast gaat hij in op de mogelijkheid en onmogelijkheid van het oprekken van de betalingstermijn.

Deel 4: Continuïteit en leveranciersrelatie

In deze aflevering licht Wouter aan de hand van de Kraljic matrix toe bij welke productgroepen de grootste risico’s liggen. Vervolgens gaat hij in op het belang van het bouwen en onderhouden van goede relaties.

Deel 5: Rechten en plichten

Mag mijn leverancier zomaar de prijzen tussentijds verhogen? Moet ik betalen als ik vermoed dat mijn leverancier de producten niet kan leveren? In deze vijfde aflevering vertelt Wouter welke rechten en plichten je hebt als inkoper of contractmanager en met welke uitzonderingen op het recht je te maken kunt krijgen. 

Deel 6: Vastleggen en verzekeringen

Je leverancier komt in zwaar weer en doet een beroep op overmacht. Hoe bereid je je goed voor op het vervolg? Wouter legt in deze zesde aflevering uit wanneer en hoe je begint met het opstellen van een dossier en welke verzekeringen je kunt checken.   

Adviezen over inkopen ten tijde van een crisis

Tijdens de coronacrisis is de kans aanwezig dat je, nu of in de toekomst, als inkoper of contractmanager met je leveranciers tegen problemen aanloopt. Hetzij problemen met levering, hetzij met betaling. Dan is het belangrijk om de relatie goed te houden en samen tot goede oplossingen of afwikkeling te komen. In het slot van de serie ‘Inkopen ten tijde van een crisis’ frist Wouter je geheugen op met een samenvatting van de belangrijkste punten.

Bekijk ook ons online aanbod om je ook in deze tijd te blijven ontwikkelen.