Heineken zet in op local sourcing in Afrika

11 April 2018

Uiterlijk in 2020 wil Heineken 60% van alle inputs voor haar brouwerijen in Afrika lokaal inkopen. De bierbrouwer doet dat onder meer in Rwanda waar Heineken actief is met Bralirwa. Als onderdeel van Heinekens local sourcing-strategie, werkt het bedrijf al een paar jaar samen met onder meer de Nederlandse ngo EUCORD.

Lokale inkoop maïs

In Rwanda gaat het daarbij vooral om maïsgrutten (gebroken maïs), die gebruikt worden voor het brouwen van lokale biermerken. Om het genoemde doel te bereiken, is met subsidie van de Nederlandse overheid het project Community Revenue Enhancement Through Agricultural Technology Extension(CREATE) gestart. Naast de doelstelling om een groot deel van de inputs lokaal in te kopen, beoogt dit project ook de voedselzekerheidssituatie en levensstandaard van de betrokken boeren te verbeteren.

Betrouwbare supply chain: kleine én grote toeleveranciers

Het CREATE-project in Rwanda werkt met ruim 4.800 boeren in 22 coöperaties. EUCORD werkt met de boeren om de productiviteit en de kwaliteit van de maïs te verbeteren door toepassing van betere landbouwpraktijken. Voor het ontwikkelen van een goede waardeketen voor maïs, was het niet alleen belangrijk om boeren in coöperaties met elkaar te laten samenwerken, maar ook om land te consolideren en voorlichters te trainen. Op basis van ervaring in andere landen wist Heineken dat men niet alleen afhankelijk kon zijn van kleine boeren. Een betrouwbare supply chain bestaat uit zowel grote als kleine boeren.