FNV: aanbesteden op prijs leidt tot hoge werkdruk regiovervoer

09 Januari 2018

Een landelijke staking in het regiovervoer is vooral ingegeven door aanbestedingen. Dat zeggen woordvoerders van het FNV. “Een oorzaak van de steeds hogere werkdruk is onder andere het aanbestedingsbeleid van provincies. Zij willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.” Volgens de vakbond is de concurrentie in het streekvervoer moordend. “Vervoersmaatschappijen beconcurreren elkaar zwaar op prijs. De rekening leggen ze bij hun werknemers.”

Contracten met korte looptijd
De hoge werkdruk ontstaat door contracten met een korte looptijd, maar ook doordat contracten niet adequaat rekening houden met wat in cao’s wordt afgesproken. Ook leidt dat tot korte en krappe roosters, waardoor buschauffeurs vier uur aan een stuk moeten rijden. In een aantal regio’s reden bussen die op de voet werden gevolgd door een auto met een mobiel toilet op een aanhanger. Met deze actie wilde de bond duidelijk maken dat de chauffeurs fatsoenlijke pauzes verdienen om op tijd naar het toilet te kunnen. De staking krijgt mogelijk een vervolg. Woordvoerder Paula Verhoef: “Als werkgevers blijven weigeren op de eisen van hun werknemers in te gaan dan sluit ik niet uit dat we vanaf 16 januari overgaan op regionale acties in het streekvervoer.” Bron: FNV en Aanbestedingsnieuws

Source: 
redactie Deal! - Magazine over inkoop en supply management -