Digital Procurement World 2019: een bezoekersverslag

14 Oktober 2019

Spoiler-alert: zet Digital Procurement World (DPW) maar alvast in de agenda voor volgend jaar. Inkoopprofessionals Mirte Hultink en Joep Schilder bezochten het evenement afgelopen september op uitnodiging van Nevi en het event heeft hun verwachtingen ruimschoots overtroffen. Benieuwd wat je hebt gemist? Lees dan het verslag van deze reporters-voor-een-dag en bepaal zelf of je er volgend jaar zélf bij wilt zijn.

 

Wat is DPW 

Digital Procurement World is een jaarlijks terugkerend evenement dat dit jaar plaatsvond op 18 en 19 september in Amsterdam. Twee dagen lang stond de Beurs van Berlage geheel in het teken van digitalisering binnen procurement. Naar eigen zeggen is DPW ‘de grootste gemeenschap van leiders bij elkaar op het gebied van digitale inkoop. Het is de enige conferentie die het gehele digitale inkoopecosysteem van onderneming tot grote technologie, startups, VC’s / investeerders, sectoranalisten, media en pers – die elke sector van de sector vertegenwoordigen – samenbrengt'. Nevi mocht als partner van het event twee vrijkaarten weggeven. De winnaars van de vrijkaarten, Mirte en Joep, vroegen we naar hun ervaringen op DPW 2019.   

Digital-Procurement-World

Bron: Digital Procurement World (Flickr)

Ambities

Voor Mirte was de open vraag vanuit haar directie om meer met digitalisering te doen de aanleiding om DPW te willen bezoeken. Voor Joep was dat de vraag hoe je een procurement-functie in kunt richten om impact te maken met digitalisering. Joep vertelt: “De technologie biedt heel veel potentie, maar wat is er voor nodig qua organisatie om impact te maken?” Bernhard Raschke van executive search bureau 'Korn Ferry' wijst in zijn talk op de enorme kloof tussen enerzijds de ambities en anderzijds de capaciteiten in Procurement om ‘digital’ onderdeel te laten worden van de dagelijkse operaties. “Dat vatte het punt voor mij treffend samen”, vertelt Joep.

Digitize vs. digitalize

Maar wat omvat de term digitalisering eigenlijk? Dankzij de talk van Samual de Frates krijgen de aanwezigen een meer concreet idee van wat digitalisering omvat. Hij deelt het op in twee delen: ‘Digitize what we do’ en 'Digitalize to bring value’.  

Digitize what we do

Digitize what we do is gericht op het efficiënter maken van bestaande procurementprocessen. Source-to-Pay is daar een voorbeeld van. Joep: “Een mooi case is die van Keelvar van Siemens waar chatbots eindgebruikers helpen bij het opstellen van requirements. Of de case van IBM Pricing IQ waarbij marktsentiment uit externe marktdata wordt betrokken bij de prijsbepaling. Nog een mooi voorbeeld van IBM is de Carrefour-case. In dit voorbeeld zien we sensoren die automatisch orders genereren of suggesties doen voor orders. Ook zien we in deze case blockchainoplossingen die een transparant goods received en payment proces ondersteunen.  

Digitalize to bring value

‘Digitalize to bring value’ is juist gericht op het effectiever inkopen door het introduceren van nieuwe technologieën, nieuwe toetreders (start-ups) en nieuwe business modellen in de supply chain. Het werd op DPW ook wel gerelateerd aan ‘transformational, exciting en game changing’. Mirte: “Wat ik heel interessant is om te zien is hoe start-ups inspringen op de vele behoeftes die er zijn met betrekking tot digitalisering. Ik heb mooie voorbeelden gezien van mooie, én bruikbare producten gezien, interessante nieuwe apps en zelfs een kleine robot.” Joep: “Er werd door Didier Bonnet, Senior Vice President Capgemini Invent en auteur van ‘Leading Digital’, ook gesproken over een nieuwe procurementfunctie. Eentje die veranderende business modellen en nieuwe technologieën in de supply chain vroegtijdig signaleert. Én die dergelijke concepten vroegtijdig verder ontwikkelt vanuit die functie, samen met nieuwe toetreders en start-ups.

30%

Bron: Digital Procurement World (Flickr)

Nieuwe procurementfuncties

Joep vervolgt: “Dit betekent bijvoorbeeld in de veelvoorkomende category team indeling binnen Procurement organogrammen dat Maintenance categories zich oriënteren op drones, sensoren en internet of things als alternatief voor onderhoudsmonteurs. Of denk aan 3D-printing als alternatief voor voorraden als het gaat om de Goods categories. Ook in de Raw Material categories kan dit worden toegepast, bijvoorbeeld door advanced analytics in te zetten als middel om extra marktinformatie te verkrijgen over omstandigheden rondom productielocaties. Logistieke stromen, weersomstandigheden en handelsvolumes: allemaal factoren die prijs en beschikbaarheid beïnvloeden die door middel van advanced analytics meegenomen kunnen worden. Ook voor Corporate & Facility categories zijn er mooie toepassingen te bedenken die het zoeken naar en selecteren van diensten vergemakkelijkt. Denk dan bijvoorbeeld aan spraakbesturing, chatbots, QR codes en augmented reality.” 

Leadership capability

Terug naar de hamvraag voor Joep. “Want na deze opsomming van technologie kun je je afvragen: hoe ga ik dit succesvol organiseren?” Hij haalt opnieuw Didier Bonnet aan. “Hij  stelt ‘leadership capability’ als belangrijke voorwaarde. Dat bestaat uit een overkoepelende visie op ‘digital’ en uit het stimuleren van vele digitale initiatieven die direct meetbare waarde opleveren.” Joep merkt op: “Deze uitgangspunten om digitalisering succesvol te kunnen organiseren, veronderstellen dat in de werving van senior managers voor Procurement het criteria ‘Digital’ een belangrijke vereiste is.

Talenten van de toekomst

Mirte voegt toe: “De implementatie en adaptie van digitalisering blijft mensenwerk. Daar werd in verschillende presentaties en paneltalks veel over gesproken, over de ‘talenten van de toekomst’”. Ze vervolgt: “Daar waar je standaardiseert of automatiseert hoeft een mens geen beslissing meer te nemen, geen afweging meer te maken, en deze dus ook niet meer te verantwoorden. Je kunt mensen dus op een abstracter niveau laten werken. Daar waar goed gedigitaliseerd wordt werken systemen vóór de werknemers. Niet tegen ze, dus.”

Volgend jaar weer

Was DPW de moeite waard? Mirte: “Daar kan ik echt alleen maar volmondig ‘ja’ zeggen. Samen met CPOs van Maersk, KornFerry en BMW te praten over wat digitalisering betekent voor de ontwikkelingen van hun bedrijven, hun bedrijfscultuur en de mens (robot?) van de toekomst: heel interessant!” Joep vult aan:“Het DPW-event heeft mijn verwachtingen ver overtroffen en heeft mij een scherp beeld gegeven van de toekomst van procurement. Ik vind het écht een aanrader voor iedereen!" Mirte sluit af: “Voor mij was de aanleiding om hier naartoe te gaan een oproep vanuit onze directie om te kijken hoe we als organisatie meer kunnen digitaliseren. Mijn directrice krijgt van mij een warme aanbeveling om volgend jaar deel te nemen aan dit event!”

30%

Bron: Digital Procurement World (Flickr)

Over Joep en Mirte:

Dit verslag is mogelijk gemaakt door de bijdrage van Joep Schilder, Procurement bij Tata Steel Europe en Mirte Hultink, Adviseur Contract Management bij Rijkswaterstaat Programma's, Projecten en Onderhoud.  Zij hebben een gratis entreeticket voor DPW2019 gewonnen met een Nevi-winactie.  

Partnership

Nevi is partner van Digital Procurement World. Vanuit onze vernieuwde koers volgt Nevi de ontwikkelingen binnen Procurement op de voet.

Digital-Procurement-World-2019 

Ook interessant:

  • Online tools voor de inkoopprofessional: Met de online ‘Tools’ investeren we in de digitale ondersteuning voor de inkoopprofessional van vandaag, en morgen.

  • De presentaties van Digital Procurement World vind je hier.