Boeing sceptisch over krachtenbundeling toeleveranciers

13 September 2017

UTC Aerospace Systems nam kortgeleden Rockwell Collins over. Beide toeleveranciers van onder meer Boeing behoorden reeds tot de grootste in de sector. Volgens de Wall Street Journal is UTC met een omzet van 30 miljard dollar nu al de grootste. De overname zou een synergievoordeel van een half miljard dollar opleveren. Boeing bekijkt de overname met argusogen: ‘(…)Until we receive more details, we are sceptical that it would be in the best interest of, or add value to, our customers and industry. Our interests and those of our customers, employees, other suppliers and shareholders are in ensuring the long-term health and competitiveness of the aerospace industry supply chain.  Should we determine that this deal is inconsistent with those interests, we would intend to exercise our contractual rights and pursue the appropriate regulatory options to protect our interests (…)’, aldus een reactie op Supply Management Daily.

Supply chain in sterke beweging
De toeleveringsketen in de vliegtuigindustrie is de afgelopen jaren in beweging gekomen. Zo werd Fokker twee jaar geleden overgenomen door het Britse GKN. Ceo Hans Büthker motiveerde dat toen als volgt: ‘(…) Als je klein bent, zien de grote klanten je niet staan. Fokker zit met een jaaromzet van bijna 800 miljoen euro op het randje. Het kan net, maar je bent dan al te klein om wereldwijd grote investeringen te doen (…)’. GKN betaalde 706 miljoen euro voor Fokker. Door de overname moet het nieuwe concern een dominantere positie krijgen in de aerospacebranche. GKN had in 2014 een omzet van 2,2 miljard pond (3,1 miljard euro). Büthker: "Er is een enorme consolidatieslag aan de gang binnen onze sector. Bedrijven worden steeds groter. Straks is Fokker niet meer verbonden aan bedrijven zoals Boeing en Airbus, dan kom je aan een soort derderangs keten te hangen."

 

 

Source: 
redactie Deal! - Magazine over inkoop en supply management -