0
Nieuws

BMW gaat leveranciers selecteren op CO2-uitstoot

Nieuws 1 minuten 30 oktober 2020

De maatregel maakt deel uit van een uitgebreid duurzaamheidsinitiatief van de Duitse autobouwer dat de meest duurzame toeleveringsketen in de auto-industrie zou moeten opleveren.

BMW heeft aangekondigd dat de CO2-voetafdruk van de toeleverancier een belangrijke factor gaat worden bij sourcing-beslissingen. BMW zet nu, zoals vele autoproducenten, vol in op elektrische auto’s. In tien jaar tijd wil het bedrijf meer dan zeven miljoen elektrische voertuigen van BMW Group op de weg hebben. 

Actie in de supply chain

De autoproducent zegt echter ook te erkennen dat het vanwege de grote energie-intensiteit van de productie van hoogspanningsaccu's onmogelijk zou zijn om de CO2-emissiedoelstellingen te halen zonder actie in de supply chain. Daarom wordt de CO2-voetafdruk van een leverancier een gunningscriterium. BMW heeft ongeveer 12.000 eerstelijns toeleveranciers en een spend van ruim 60 miljard euro per jaar. Het bedrijf zegt dat het al met de celfabrikanten is overeengekomen dat ze alleen groene stroom zullen gebruiken voor de productie van batterijcellen van de vijfde generatie. Het zou hier gaan om een besparing van tien miljoen ton CO2 in de komende tien jaar. De beloning van de raad van bestuur en andere managers is voor een deel gekoppeld aan het behalen van deze en andere doelstellingen op het gebied van duurzaamheid.

 

Het product is toegevoegd
Naar je productoverzicht Verder oriënteren