AH en Jumbo gaan leveranciers huismerkproducten bekend maken

04 Juli 2019

De Nederlandse retailers Albert Heijn en Jumbo gaan hun nationale én internationale leveranciers van huismerkproducten bekend maken. Dat is het resultaat van een door Oxfam Novib gevoerde campagne alsmede onderhandelingen met beide supermarktketens. Voorts gaan AH en Jumbo mensenrechtenrisico’s in hun ketens in kaart brengen en jaarlijks onderzoek uitvoeren voor producten die voor werknemers en boeren in ontwikkelingslanden de grootste risico’s met zich meebrengen. 

Leveranciersmanagement en Maatschappelijk Verantwoord Inkopen

Ranking grootste supermarkten in Nederland

De ontwikkelingsorganisatie publiceerde recent ook de supermarktenranglijst ‘Behind the Barcodes’. De ranking is gebaseerd op het beleid en de praktijk van de grootste supermarkten in Nederland. Onder meer wordt gekeken naar arbeidsomstandigheden en lonen in ontwikkelingslanden. Aldi, Lidl en PLUS scoren volgens die lijst opnieuw slecht. ‘AH en Jumbo maken stappen vooruit. Maar over de hele linie doen alle supermarkten nog te weinig om schendingen van mensenrechten in ontwikkelingslanden tegen te gaan’, aldus de ontwikkelingsorganisatie. 

Onvoldoende voor retailers

AH boekt over de brede linie van thema’s vooruitgang en Jumbo in het bijzonder op transparantie en arbeidsrechten. Alle vijf Nederlandse supermarkten scoren nog steeds een ruime onvoldoende op de ranglijst. De focus bij supermarkten ligt primair op winst en marktaandeel en niet op mensenrechten, menen de onderzoekers. 

Wellicht vind je dit ook interessant: