5 inkooptrends voor 2019

31 December 2018

Inkoop trends voor 2019

1. Co creatie is het codewoord

Volgens Kate Vitasek moeten inkopers en toeleveranciers samen meer waarde creëren. Dat is een uitdaging die ook in 2019 een plek bovenaan de agenda verdient. “Inkoper en toeleverancier hebben samen iets gestructureerd wat volkomen idioot is. De inkoper schaft in feite activiteiten en taken aan, in plaats van een oplossing. Hij/zij wil innovatie, maar smoort dat in de kiem door alles precies voor te schrijven. De toeleverancier op zijn beurt verkoopt iets in plaats van dat hij zijn waarde laat zien.” 

Wat zijn de kritische succesfactoren van co creatie

  • Alles begint met vertrouwen in elkaar.
  • Maak het vraagstuk niet groter dan het is.
  • Zorg dat je hetzelfde doel voor ogen hebt.
  • Doe geen beloftes die je niet kunt waarmaken.
  • Communiceer met open vizier en zorg voor een goede communicatiestructuur.
  • Geloof in jezelf, geloof dat het gebeurt.
  • Neem je verantwoordelijkheid en niet te vergeten … have fun!

2. Digitale transformatie wordt de norm

Er komen steeds meer innovaties op de markt, waardoor digitale transformatie een belangrijk onderwerp blijft. Blockchain wordt gezien als een technologie die de wereld van inkoop en supply chain management op z’n kop kan zetten. Blockchain legt transacties vast. Het is niet te vervalsen en voor iedereen toegankelijk. Het maakt de communicatie tussen mensen of machines een stuk eenvoudiger en sneller. Dat klinkt veelbelovend. De verwachtingen zijn hoog en de mogelijkheden lijken oneindig. Maar wat kan inkoop er in de praktijk mee? En welke concrete toepassingen liggen er in het verschiet?

Maersk gebruikt Blockchain bijvoorbeeld voor Smart Contracts om een lading sneller te verwerken en fraude minder kans te geven. Het bedrijf Binkabi benut de mogelijkheden van Blockchain voor transacties in lokale valuta. Een ander sprekend voorbeeld is die van supermarktketen Walmart. Zij gebruiken Blockchain om de transparantie en traceerbaarheid in de keten te vergroten. Wil je meer weten? Download de whitepaper Inkoop & Blockchain: the perfect match

3. Duurzaam inkopen ligt aan de basis van MVO

Verantwoord Ondernemen of Duurzaam Opdrachtgeverschap is dagelijkse praktijk geworden. Het krijgt meer aandacht in media, consumenten worden steeds mondiger en verwachten dat organisaties en hun producten en diensten future proof zijn. Van organisaties wordt niet alleen meer verwacht dat hun eigen organisatieprocessen en producten duurzaam zijn, maar ook die van hun toeleveranciers. Inkoop kan beïnvloeden en sturen in leveranciersketens of circulaire ketens opzetten. 

3 tips voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI): 

  • MVI is niet alleen de verantwoordelijkheid van de inkoper: betrek de gehele organisatie erbij;
  • Maak keuzes die passen bij de organisatie en/of keten waarin je actief bent; je kunt niet de hele wereld redden, maar wel je eigen bijdrage leveren;
  • Zoek de samenwerking met leveranciers en andere stakeholders om oplossingen voor MVI te vinden.

De richtlijn ISO20400 geeft inzicht, structuur en houvast bij het inrichten en borgen van verantwoord ondernemen en opdrachtgeverschap. Maak gebruik van tools die er al zijn, zoals webtool ISO20400.

4. Evolueren van de inkoopfunctie

Het tekort aan inkoopprofessionals met de juiste harde en zachte vaardigheden is groot en zal naar verwachting nog toenemen. Inkoop zal sneller en slagvaardiger moeten worden om zo de reactietijden te reduceren. Dit wordt ook bevestigd in het NEVI-Deal! onderzoek Ambitie in inkoop. De soft skills van de inkoopprofessional zijn van het grootste belang en dat zal alleen maar toenemen. Dit kwam ook naar voren tijdens de NEVI Ledendag. Waar inkopers vroeger erg transactioneel ingesteld waren, wordt tegenwoordig van hen verwacht dat ze waarde toevoegen aan de business. 

De inkoper maakt echt het verschil door meerwaarde voor de organisatie te creëren, business cases te ontwikkelen en te denken in mogelijkheden met de markt en leveranciers. Door relaties goed te onderhouden vanuit win-win en door een teamplayer te zijn die de juiste mensen op het juiste moment bij elkaar weet te brengen. En uiteraard door communicatief en deskundig te zijn.

5. Gevaar op sterke prijsvolatiliteit

De economie groeit en bloeit maar de onzekerheid neemt toe met de wereldwijde handelsoorlogen, sancties en een harde Brexit op de loer. Inkoopprofessionals moeten alle zeilen bijzetten om de juiste spullen op tijd binnen te krijgen. Ook in 2019 wordt een tekort aan personeel aan materialen verwacht. Schaarste heeft invloed op voorraden, goede prijs, maar ook op je alternatieven. Het zal dus niet alleen maar meer draaien om de prijs. Sterker nog: je moet ervoor zorgen dat jij de Customer of Choice wordt bij je leverancier. Inzicht in prijsontwikkelingen en schaarste van producten zijn dus essentieel. De NEVI PMI (inkoopmanagersindex) kan je hierbij helpen.