Communicatiestructuur in leveranciersmanagement

Een essentieel en onmisbaar element van leveranciersmanagement is de communicatiestructuur. Het succes van leveranciersrelatiemanagement valt en staat met een heldere en verbindende vorm van interne en externe communicatie. Heldere communicatie verbindt alle stakeholders met elkaar en zorgt voor een gestroomlijnde samenwerking. Echter komt toch vaak genoeg voor dat de communicatiestructuur rondom leveranciersmanagement niet goed geregeld is. Hoe zet je een heldere communicatiestructuur op voor leveranciersmanagement?

Download de pdf

Maak een gratis NEVI Basic account aan, log in en download de PDF met meer informatie.

Opzetten van heldere communicatiestructuur

Voor het opzetten van een heldere communicatiestructuur is het allereerst belangrijk dat er op elk niveau binnen de samenwerkende organisaties één aanspreekpunt aanwezig is. Daarbij wordt er gecommuniceerd op meerdere niveaus. Deze niveaus zijn: operationeel, tactisch en strategisch. Het is van belang om deze verschillende niveaus in de communicatiestructuur te begrijpen om het ook goed uit te voeren. We leggen ze voor je uit.

Strategisch niveau

Bij communicatie op strategisch niveau wordt er voornamelijk naar de langere termijn gekeken. Op dit niveau worden de kaders uitgezet voor de klantenorganisatie, worden make or buy beslissingen genomen en wordt op managementniveau gecommuniceerd over het belang van de samenwerking en de bijbehorende implicaties.

Tactisch niveau

Communicatie op tactisch niveau komt in meerdere situaties terug. Met name bij contractwijzigingen, prestatiemetingen en voorstellen voor verbeteringen acteert de inkoper op tactisch niveau. Hier moet dan met de betrokken partijen een juiste afstemming plaatsvinden.

Operationeel niveau

Op operationeel niveau loopt de communicatie voornamelijk tussen de interne klant/gebruiker en het directe aanspreekpunt van de leveranciers (denk aan service desk).

Om de communicatiestructuur en communicatiestromen goed inzichtelijk te kunnen maken, is het handig om gebruik te maken van een communicatiematrix. Deze matrix geeft je direct inzicht in de leemtes binnen de communicatiestructuur die je hanteert. De matrix vind je terug in de bijgevoegde pdf.

Log in en download de pdf!

Training in leveranciersmanagement

Wanneer je je meer wilt ontwikkelen op het gebied van inkoop en leveranciersmanagement, kun je altijd een gerichte training of opleiding volgen. Dit om jezelf nog meer te laten groeien in het vak. Ben je specifiek geïnteresseerd in leveranciersmanagement? NEVI biedt een opleiding contract- en leveranciersmanagent, waarbij je grondige kennis op zal doen maar voornamelijk ook een actieplan opstelt om mee te nemen in de praktijk.

Hét startpunt voor inkoopprofessionals

De vereniging voor inkoopprofessionals sinds 1956.
NEVI is het kennisnetwerk voor inkoop- en supply management. Met 8 erkende opleidingen met NEVI diploma en meer dan 70 kortdurende praktijkgerichte trainingen verspreid door heel Nederland.