Wat een duurzame stand en goodiebags met een MVI-training te maken hebben

Als relatieve nieuweling in het inkoopvak lees en doe ik veel om mijn rol binnen NEVI (Nederlandse Vereniging Voor Inkoop en supply management) goed uit te kunnen blijven oefenen. 

Onlangs volgde ik daarom ook de tweedaagse training over maatschappelijk verantwoord inkopen: ISO 20400 Sustainable Procurement. Mijn learnings van deze tweedaagse - dat waren er nogal wat – heb ik hieronder samengevat. Allereerst: waarom zou je iets gaan doen met MVI? Omdat de klant het vraagt? Vanuit innovatiebehoefte, risicomanagement, stakeholder verwachtingen? Uit imago-overwegingen? Hoe dan ook, inkoop speelt een enorm belangrijke rol. Als eerste schakel in de keten (supply chain) levert inkoop een essentiële bijdrage aan het MVO-beleid van een organisatie. Niet voor niets wordt inkoop genoemd als ‘het startpunt voor MVO’.

Van ketens naar cirkels

Weet jij wat de drijfveren van je organisatie zijn op het gebied van MVO? Dan kun je daar als inkoper op inhaken en je leveranciers op aanmoedigen. Echter, een duurzaam product betekent niet per definitie een duurzame leverancier. Aan de inkoper om hier scherp op te zijn en ook de keten in kaart te brengen. Stel de vragen als inkoper! Waar komt het product en de grondstoffen vandaan? Nemen jullie dit product terug? En zo ja, wat gaan jullie ermee doen na gebruik? Hierbij speelt ook het verschil tussen ketenverantwoordelijkheid en invloedssfeer (want incl. stakeholders buiten de keten). Deze stakeholders zijn ook belangrijk, omdat je op zoek moet naar gezamenlijke doelstellingen om impact in de keten en omgeving te kunnen realiseren.

Inkoop en marketing: een gouden duo

Wat ik enorm interessant vind, is de relatie tussen inkoop en marketing. Ook in deze training kwam dit weer duidelijk aan bod. Waar je product vandaan komt en hoe jij als organisatie zorgt voor je omgeving (intern en extern) wordt immers een steeds belangrijker onderdeel van je (merk)verhaal.

Aan de slag

MVI is geen feestje van alleen inkoop, het dient de ondernemersdoelstellingen. Echter, wat de inkoper doet heeft direct invloed op de keten en kan het verschil maken. Een andere learning: je kan niet alles in één keer. Kies de productcategorie waarop inkoop de meeste impact heeft en maak daarvoor een MVI-actieplan. Of: start waar je invloed reikt. In dat laatste geval: ook actie voor mijzelf! Want al staat er geen 'inkoper' in mijn functietitel, onze afdeling koopt behoorlijk veel in. Dus: aan de slag. Met o.a. duurzame goodiebags en een duurzame stand (zie foto). 

Via MVI naar MVO

Inkoop speelt een sleutelrol bij het realiseren van duurzaamheidsdoelstellingen van organisaties. Ik ga op zoek naar voorbeelden om dat zichtbaar te maken. Hoe doet jouw organisatie dat? Ik ben benieuwd waar jij als inkoper het verschil maakt of hebt kunnen maken op het gebied van MVI, als voorwaarde voor MVO.

Meer informatie?

Deze training heb ik gevolgd: ISO 20400 Sustainable Procurement

Er is ook een handige online implementatietool voor ISO 20400